Huuto ja hurraa
Veikko Antero
Koskenniemi, jota en aikoinaan ymmärtänyt sopimattomaksi henkilöksi arvostaa,
kirjoitteli suuren määrän herkullisia aforismeja ja epigrammeja, vähän Goethen
tyyliin, jota hän myös suomensi.
Muuan letkautus
on jäänyt pysyvästi mieleeni:
”Mikä huuto ja hurraa kadulla kajaa?
Siellä tyhmyys aasin valjaissa ajaa”.
Keskenkasvuinen
kun olin, tämä vain nauratti minua, vaikka en ihan tiennyt miksi. Hieman
vanhempana ymmärsin, että kohteena oli ilmeisesti 1940-luvun torikokousdemokratia, jossa ”aktiivinen
etujoukko” vähäisestä suhteellisesta määrästään huolimatta, pyrki sieppaamaan
aloitteen käsiinsä ja esiintymään kansan yleistahdon (volonté générale) ilmaisijana.
Tämä tietenkin
oli sitä taktiikkaa, jonka jo Lenin oli kehitellyt tärkeässä pikku
artikkelissaan ”Mitä on tehtävä”.
Aatelismies Uljanov ymmärsi erinomaisesti, ettei kansa voi eikä sen sovi määrätä
yhtään mistään. Vain eliitti voi.
Eliitti oli
tässä tapauksessa kansan syvien rivien kaikkein aktiivisin osa, sen ”kermojen
kerma”, kuten Nikolai Tšernyševski oli kirjoittanut Leninin ihailemassa
kirjassa, jonka nimi sattumoisin myös oli ”Mitä
on tehtävä?”
Nämä
torkikokoukset olvat sitä ”uusdemokratiaa”, jota Suomeenkin yritettiin sotien
jälkeen tarmokkaasti vyöryttää. Sosialidemokraattinen puolue, joka oli
suoraselkäisesti kantanut vastuutaan isänmaan kohtaloista sotavuosina, näki
suoraan tämän sumutuksen läpi ja lanseerasi aikoinaan tunnetun ”Jo
riittää”-kampanjansa.
Sosialidemokraattien,
erityisesti sen aseveliisiiven vankkana ideologisena perustana oli ymmärrys
siitä, että ”kansandemokratia” eli kansankansanvalta
todella lisäsi jotakin uutta siihen kansanvaltaan, jonka idea oli tuttu jo
Ranskan vallankumouksen ajoilta.
Mutta se ymmärsi
jo pelkästään Itä-Karjalassa näkemänsä perusteella, että se, mitä demokratiaan
lisättiin, tarkoitti sen vesittämistä ja tyrannian mahdollistamista.
Demokratialla ja kansandemokratialla
on sama ero kuin paidalla ja pakkopaidalla, veisteltiin myöhemmin.
Neuvostoliiton
pahaenteinen hahmo tämän uudenlaisen ”demokratian” takana riitti vakuuttamaan
useimmat siitä, mistä nyt oli kysymys. Niinpä vuoden 1949 ”Jo riittää”-kampanja
upotti ”kansandemokraattien” haaveet vallan ottamisesta täällä Suomessa.
Sitten
myöhemmin, joskus 1960-luvulla syntyi myös SDP:n sisällä uusi herätysliike ja ”porvarilliseen”
demokratiaan kyllästyneet nuoret alkoivat hävetä ”asevelisosialistien”
nuivuutta sitä korkeampaa demokratiaa kohtaan, joka Neuvostoliitossa oli
tarjona ja josta olimme jääneet paitsi.
Ja taas kerran
saatiin kalliissa kotimaassamme nähdä torikokousspektaakkeleita. ”Kansa” nyt
vain ei ollut etujoukon mielestä sama asia kuin ne typerät äänestäjät, jotka
eivät vaaleissa suostuneet suomaan kommunisteille ja heidän läheisille
liittolaisilleen enemmistöä eduskunnassa. Kaiken oikeuden mukaanhan se joka
tapauksessa kuului heille ja tuli myös kerran heille siirtymään historian
lakien mukaan.
Myöskään
sosialismiin siirtymistä pohdiskelevat teoreetikot eivät yleensä suinkaan edellyttäneet,
että sellaista historian jo määräämää asiaa varten pitäisi olla takana
vaaleissa saavutettu enemmistö. Toki aktiivisen etujoukon mielipide voitiin
muutenkin saada selville, esimerkiksi juuri torikokouksilla.
Niinpä niitä
harrastettiin innokkaasti ja Leninin ”Mitä on tehtävä”-kirjasen opetusten mukaisesti
haalittiin mukaan maksimaalinen määrä ”yleisdemokraatteja”, jotka eivät
oikeastaan kannattaneet vallankumousta, mutta olivat joka tapauksessa johonkin
asiaan tyytymättömiä. Ne tulivat mielellään mukaan yhteiseen suureen
tapahtumaan.
Niinpä alkoivat
Suomen kadut 1960-luvun puolivälistä lähtien taas kerran olla täynnä huutoa ja
hurraata ja se jatkui siihen saakka, kunnes Moskovassakin todettiin, että koko
juttu sosialismista oli ollut pelkkä farssi. Se satu oli parasta unohtaa. Silloin oli
meilläkin pakko hiljennellä, ja hurmahenkien hehku hiipui, kun ei muutakaan
voitu.
Torikokousriekunnalle
on tietenkin ominaista ennen muuta emotionaalisuus. Se vastaa epä-älylliseen
tarpeeseen olla yhtä eläintä (P.
Saarikoski) suuren joukon kanssa. ”Yksinäinen massa” kaipaa näitä tunteita.
Pidän todennäköisenä, että kyse monien kohdalla saattaa olla varsin perustavanlaatuisesta
tarpeesta, joka vapauttaa ihmisen kosmisesta yksinäisyydestä ja älyllisestä ja
moraalisesta vastuusta.
Joukossa
tiivistyy tyhmyys, siellä voi vapautua omasta vastuustaan ja lakata
ajattelemasta, mutta se ei ole koko tarina.
Tosiasia on, että
aasinvaljaisiin ei asetu pelkästään
kansan tyhmin osa, vaan myös huomattava määrä sen älyllistä eliittiä. Mitä se
sieltä hakee, taitaa vielä olla tutkimatta, mutta mutu-tuntuman perusteella nämä kansaan menemiset lienevät nimenomaan
emotionaalisesti palkitsevia ja samalla oikeutus antautumisesta tyhmyydelle,
mikä tunnetusti tuottaa suorastaan euforisen tilan.
Niinpä se osa
ns. hyvin koulutettua väkeä, joka on erkaantunut kansan enemmistön normaalista
arkipäivästä, sekä järjestää noita massatapahtumia että ymmärtää ne sitten
todistuksiksi siitä, että kansan yleistahto (tai yhteistahto, volonté générale) on juuri sama kuin
heidän omat pyrkimyksensä. Eräänlaista masturbaatiota siis (sen hyödyistä
lienemme nykyään kaikki yksimielisiä).
Samaan aikaan he
tietävät erinomaisesti, että mielipidetutkimusten mukaan kansan suuri enemmistö
kannattaakin muita mielipiteitä. Torille saattaa tulla parituhatta ihmistä,
mutta äänivaltaisia kansalaisia on sentään miljoonia…
Leniniltä
periytyvän etujoukkoajattelun mukaan tämä ei merkitse mitään. Neuvostoliitossa
oli Marxin tarkoittamien kapitalistisessa tuotannossa työskentelevien työläisten
eli teollisuusproletariaatin määrä 1920-luvun alussa vain prosentti-pari koko
työvoimasta, mutta silti heidän diktatuuriaan pidettiin oikeutettuna.
Eihän korkeampi
demokratia perustunut primitiiviselle äänten laskemiselle. Tiedostava etujoukko
saattoi olla pieni, mutta se oli voittamaton ja aina oikeassa, koska se oli
tiedostava. Leninin mukaan se oli voittamaton, koska se kannatti marxismia,
joka taas oli oikea.
Niinpä älymystön
etummainen osa saattoikin kaikin mokomin pukeutua aasinvaljaisiin ja mennä
torille kiljumaan sydämensä halusta idioottimaisia iskulauseita. Se kaikki oli
syvimmältä olemukseltaan korkeinta totuutta.
Niiden typeryys
oli suorastaan käsin kosketeltavaa, mutta niiden riemukas anti-intellektualismi
omalla autenttisella tavallaan tuki ja vahvisti sen ideologian oikeutusta, joka
eliitille oli valjennut tutkijankammioiden hiljaisuudessa.
Härligt var det,
att i denna
gryning leva
men att vara ung
var själva
himlen!
Siltähän se
näytti, sivusta katsoen, tuo 1970-luvun Brežneviä ylistävien mielenosoitusten
euforia. Siitä en koskaan saanut omakohtaista kokemusta, mutta olen nähnyt sen.
Tuntui vain
paluulta normaalisuuteen, että tämä ilmeinen idiotismi sitten aikanaan
maineettomasti lopahti. Ehkäpä siis historia sittenkin, monen mutkan kautta,
oli kehittymässä kohti korkeampia tasoja?
Sanotaan, että
historia on viekas -List der Geschichte.
Tämä Hegelin näsäviisas nokkeluus tuntui minusta joskus rienaavalta. Laskematon se historia nyt
ainakin on.
Juuri kun
ennätimme tottua ajatukseen, että voimme luottaa normaaliin, Ranskan vallankumouksen
viitoittamaan demokratiaan ja unohtaa aasinvaljaissa ajavan ideologian riemumarssit,
meidät herätetään kalseaan aamuun, jossa tuhannet pölhökustaat eliitin
edustajien seurassa puhaltavat pilleihinsä kannattaakseen primitiivisiä ja
demokratian kannalta vaarallisia iskulauseita ilman mitään selkeää sisältöä.
Kuuleeko historian
hengetär tämän sille kaiketi osoitetun auditiivisen vihellysuhrin? Onko pilleihin
puhaltamisella muuta merkitystä kuin osoittaa, että taas yksi henkilö
(tuhansien joukossa) on autuaasti vapautunut taakastaan kansalaisena ja
ihmisenä ja ryhtynyt epämääräisten, koreiden iskulauseiden kritiikittömäksi
kannattajaksi?
En pysty
vastaamaan. Selvää on vain se, että ilmiö, jonka luultiin jo tulleen
peruuttamattomasti kuolleeksi ja kuopatuksi, onkin taas täällä tänään ja jopa
hyvissä voimissa. Uutta on, että edes hallituksen jäsenet eivät häpeä osallistumistaan
tähän sirkukseen…
Me eletään uutta aikaa, sanoi Saarikoski,
joka ei tainnut olla kovin hyvin selvillä historian terminologiasta.
Se on ihan sama mitä yksi mielenosoitus vaikuttaa maailman ja Suomen menoon.
VastaaPoistaSuomi on politiikassa aina katsellut mitä muut (Länsi-)Euroopan maat päättävät tehdä tai olla tekemättä. Nyt kun Englanti "petti" Suomen, niin poliitikot käänsivät katseensa Saksaan. Osa Suomen kansasta ei vieläkään voi ymmärtää miksi britit tekivät Brexitin.
Britannian uusi rautarouva Therasa May yrittää USAn matkallaan selittää jenkeille miksi yli puolet kansasta äänesti eron puolesta. Politico lehdessä:
"She said: “I think what people were voting for was a feeling of more control in a number of areas over their own lives, more control, for example by the British government over who could come into the United Kingdom."
Ja valistaa vielä lisäksi "eikö US tee samoin" (Green Card systeemi).
Todellakin me eletään uutta aikaa! Joidenkin on vain niin pirun vaikeaa hyväksyä sitä. Kotimaassakin, eduskuntavaalitulosta. Suomen kansa haluaa uutta aikaa. Mielenosoittajat, yleisellä tasolla, paluuta vanhaan systeemiin ja hallitukseen.
Nm Setarkos
Eihän tuollainen tunnu siellä missä päätökset tehdään, suurpankkien johtokunnissa.Tosin Sixten Korkman näkyi olleen torilla tänään, mutta ehkä hän oli peitetehtävässä.
VastaaPoistaJoskus tuntuu siltä, että mutaman vuosikymmenen välein ihmiskunnan tai kansan valtaa hulluus, joka vie suuret ihmislaumat mukanaan. Näyttää siltä, että tämä hulluus kasvaa vähäisestä alusta lähes huomaamattomasti ja saattaa jossakin vaiheessa purkautua äkillisesti jonkin tapahtuman liipaisemana kuten nyt on käynyt. Hulluuden leviämiseen vaikuttaa oleellisesti se, että yhteiskunnan tärkeät positiot on miehitetty hulluuden edustajilla.
VastaaPoistaTaustalla saattaa olla piilovaikuttajia, jotka kehitystä ohjailevat. Tästä oli varmaan kysymys 60- ja 70-lukujen vasemmistolaisvyöryn tapauksessa. Uskon, että sen taustalla olivat Neuvostoliiton salainen ohjaus ja sieltä saadut rahavirrat, vaikka sitä tuskin koskaan pystytään aukottomasti todistamaan. Muistan, kuinka opiskelijat lukivat 60-luvun lopulla antaumuksella Maon Punaista kirjaa. Tämä loppui jossakin vaiheessa kuin veitsellä leikaten. Näin olisi tuskin käynyt ilman, että jostakin tuli käsky maolaispropagandan lopettamiseksi. Rauhanmarssit jatkuivat pitkään ja ne vetivät puoleensa hyväuskoisia ihmisiä puoluekannasta riippumatta. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen rauhanmarssit lopahtivat aika nopeasti. Ehkä joku voi sanoa, että ne lopetettiin tarpeettomina, koska maailmanrauhan suurin uhka Neuvostoliitto oli lakannut olemasta. Luulen kuitenkin, että perussyy oli Neuvostoliitosta virranneen salaisen rahoituksen loppuminen. Voihan tämä käsitys tietysti olla harhainenkin, mutta selvää oli, että Neuvostoliitto tuki julkisesti omassa propagandassaan länsimaiden rauhanliikettä hyvin voimakkaasti, joten salainen tukeminen olisi ollut hyvin loogista toimintaa.
Vuosikymmeniä sitten Nuvostoliiton propaganda taisi olla Yhdysvaltojen propagandaa tehokkaampaa, ainakin Suomessa.Tällä hetkellä Yhdysvallat taitaa hakata Venäjän tässä suhteessa.
Toinen professori
Maailman rauhanneuvosto / Wiki, en nyt muista miten tätä asiaa käsiteltiin aikalaismediassa, varmaan osa ihmisistä oli vilpittömästi rauhan puolesta, tietämättä taustoista.
PoistaPunaisen kirjan heiluttajia oli aika vähän, ja pääosa stallarienkin touhuista oli bilettämistä - arvatkaa kenen rahoilla.
PoistaEx-stallari totesi minulle, että pääasiassa hän halusi 1970-luvulla 17-vuotiaana tyttösenä härnätä porvarillisia vanhempiaan, isänsä Jatkosodassa Majuri.
Kiivaimmat maolaiset olivat TKK:n opiskelijoita Otaniemessä, olisiko ollut 26 enimmillään. Tosikkoja kun olivat, he suorastaan kerjäsivät ja saivatkin osakseen rutkasti jäyniä. Lopulta he menetti hermonsa ja "painui maan alle" eli eivät enää toimineet julkisesti Otaniemessä.
Terveisin,
Nikke
Torikokousdemokratia onkin varsin kuvaava ilmaus.
VastaaPoistaTorikokouksen lähin postmoderni vastine lienee puolestaan yhdenlaisia virtuaalisia "kansan ääni" -illuusioita ympärilleen luova sosiaalinen media: kokoonnutaan tietoverkossa sen demagogin luokse, joka huutaa kovimmalla äänellä ja kerää huudoilleen eniten "thumbseja".
Itse olen alkanut käyttää ilmiöstä nimitystä "peukutusdemokratia" sille luonteenomaisen äänenkeräysmenetelmän vuoksi.
Tämä virtuaalinen joukkoliike saattaa sitten toki toisinaan aktualisoitua konkreettiseksi torikokoukseksikin, kuten aika ajoin olemme nähneet... Näin siis uusi kohtaa suloisesti vanhan.
M. Kuockain
Täällä radio Jerevan.
VastaaPoistaMeiltä on kysytty: Mitä eroa on demokratialla ja kansandemokratialla?
Me vastaamme: Kommunismi on neuvostovalta + koko maan sähköistäminen. Niinpä ero on sama kuin tuolilla ja sähkötuolilla.
Tervetuloa Hermannin nuorisoseuraan!
PoistaEnsi kerralla torille tuodaan kirjoja poltettavaksi.
VastaaPoistaKirjaroviot roihusivat keväällä 1933 yli 40 saksalaisessa kaupungissa. Kansallissosialistit alkoivat polttaa maailmankirjallisuuteen kuuluvia painotuotteita "epäsaksalaisen" hengen torjumiseksi vain kaksi kuukautta sen jälkeen kun Adolf Hitleristä oli tullut valtakunnanjohtaja.
VastaaPoistaSuurin rovio sytytettiin Berliinissä ooppera-aukiolla toukokuun 10. päivänä 1933.
Tilaisuutta johtanut propagandaministeri Josef Goebbels ilmoitti vapauttavansa saksalaiset "liioitellusta, juutalaisesta älykkyydestä".
-Kaleva 9.5.2003
Eilen radiossa sanottiin, että nyky-Somalian vuosibudjetti on n. 200 milj. USD. Maahan ulkopuolelta tuleva raha on n. 2 mrd USD (avustukset + diasporassa asuvien rahat, KELA?)
VastaaPoistaKyllä siihen rahaan kannattaa viheltää pilliin Senaatintorilla.
Toivottavasti Jari Tervo oli paikalla pilleineen. Kyllä tuli taas aiheita uusiin kirjoihin.
Niin. Minä pohjimmiltani olen sitä mieltä että kaiken taustalla on voimattomuus globaalin markkinatalouden raudanlujien reunaehtojen maailmassa. Jos ei muuta taideta niin potkitaan sitten vaikka peltipurkkia.
VastaaPoistaKaikessa on poliittinen ja taloudellinen taso. Mitä jälkimmäiseen tulee, sakkauksen ja asiakaspulan uhkaama maahanmuuuttoteollinen kompĺeksi sai lauantaina meidän Juhasta jo toiseen kertaan myyntimiehen josta Al Jazeera jälleen laajasti raportoi. Tällä kertaa täysihoito hotelliravintolan portieerina ovea pitää auki Elovena-Paula. Seireenin kutsu kuuluu ja karavaanin kompassi näyttää Pohjolan Paratiisiin. Mutta mikä on kaiken "talousmalli"? Follow the Money? Pääkaupunkiseutuun tutustumalla näkee suunnattomia Kostamus-piirrustuksilla tehtyjä uusia elementtikerrostalokombinaatteja. Nollakorko ohjaa investointeja tuottamattomaan, mutta loppupeleissä jollakin nämä talot on täytettävä. Onneksi on keskiluokkainen veronmaksaja, jolta irtoaa muutama miljardi vuodessa asumistukea ja ties mitä tukea kunhan tarpeetonta koulutusta, terveydenhuoltoa, tutkimusta ynnä muuta ajetaan alas. Ja lopulta miljardituki heruu verottomana "yleishyödyllisten säätiöiden" kuten ay-liikkeen ja sitä kautta vasemmiston lompsakkoon. Olisko tämä sellainen "ekosysteemi"?
VastaaPoistaLänsimaista moraalista rappiota!
VastaaPoistaHyväuskoisen typeryyden syvimpään olemukseen
on aina kuulunut kiinteästi kaiken täyspäisyyden
kieltäminen.
Jokusen vuoden kehitelty ja syötetty pajunköysi
on ollut tarpeeksi paksua - se näkyy maistuvan.
Moni tuonne torikokoukseen mennyt oli pettynyt - olivat luulleet ennakkotietojen perusteella naiivisti kyseessä olevan jonkinlainen suomalaisten kautta linjan mielenilmaus kaikenlaista ääriajattelua vastaan. Sellainen tilaisuus joka yhdistää kansaa eikä jaa sitä. Pettyivät, kun huomasivatkin saapuneensa Vasemmistoliiton ja Vihreiden puoluetilaisuuteen. Helsingissä etummaiset kantoivat banderollia "rasismia ja *fasismia* vastaan". Tuo "fasismihan" olikin epäilemättä aiheena silloin 40- ja 60-luvulla alkaneissa torikokouksissa. Kun fasismi ei oikein suuriin kansanjoukkoihin uppoa, niin tämä rasismi on nyt napattu siihen oheen, ei sekään enemmistöä taakseen saa mutta onhan tuo 15000 päätä ja ex-presidenttikin jonkinlainen porukka.
VastaaPoistaOlisiko sitten hallituspuolueiden (myös PS vaikka sitä ei paljoa esille nostettu paitsi Verkkouutisissa) läsnäololla yritetty nimenomaan viedä sitä tilaisuutta tuohon yleispätevämpään suuntaan, mutta kovasti se puoluepolitiikaksi kääntyi.
Todella kyynistä miten pakolaisilla, siirtolaisilla ja puhtailla onnenonkijoilla (mikä on ihmimillisellä tasolla ymmärrettävää kun kerran mahdollisuus annetaan) pelataan sisäpoliittista peliä näiden puolueiden toimesta. Myöskin aivoverenvuotoon kuolleen miehen tapaus on täysin valjastettu tähän irvokkaaseen peliin jo ennen asian tutkinnan valmistumista, samoin maamme yleensä rauhallis-sävytteinen ja yksituumainen meininki tietyissä asioissa on kyllä varsin tehokkaasti romutettu näiden samojen puolueiden kannatuksen osa-optimoinnin alttarille. Mikään ei ole pyhää tai liian kallista uhrattavaksi vihreiden ja vasemmistoliiton kannatuksen kasvattamiseksi. Ironista on se, että SDP pysyy mahdollisimman hiljaa ja huomaamattomana, mutta korjaa tästä suurimman potin kannatuksessa, kun kansa täysin terveesti vierastaa Vasemmistoliiton ja Vihreiden liian usein edustamaa äärimmäistä ajattelua, mutta haluaa jotenkin protestoida hallituksen tiettyjä epäonnistumisia.
Olisikohan tämä inho tätä kyynistä peliä kohtaan se asia, jonka osalta pitäisi "katkaista hiljaisuus?"
-Lauri Kivinen