sunnuntai 27. lokakuuta 2024

Mihin meillä on varaa?

 

Sivistys ja raha

 

Aina havaitessani julkisia paikkoja, patsaita ja muistomerkkejä taas yhdessä uudessa maassa töhrityn, totesin menneinä vuosikymmeninä, että sivistys on nyt siis levinnyt tännekin (sarkasmia).

Ennen pitkää kävi ilmi, että tuon ilmiön leviämistä oli hidastanut lähinnä suihkemaalien hinta. Sama typeryys apinoitiin innolla koko maailman sivistyksen vastaisissa piireissä.

 On luultavaa, että tuo ilmiö ja sen kasvualusta ovat aina olemassa. Vain niille annettu arvostus vaihtelee. Tälläkin hetkellä se on joillakin seuduilla kehuttua ja arvostettua valtavirtaa, toisissa taas harvinaista barbariaa.

Itse kukin ymmärsi, missä tämän sivistyksen kehto oli. Se oli amerikkalaisissa slummeissa, joista oli tullut tarpeettoman ihmisaineksen kaatopaikkoja. Siellä elettiin sosiaalituilla ja rikoksella ja vihattiin koulutusta ja porvarillista elämäntapaa, jossa käydään töissä ja huolehditaan perheestä.

Joskus tutkijat puhuivat niin sanotusta vastakulttuurista tarkoittaen vaihtoehtoista, mutta ihan yhtä arvokasta (kukas näitä nyt muka pystyy tuomitsemaan?) elämäntapaa, jonka juuret olivat syrjinnässä, orjakaupassa ja muissa enemmistön synneissä.

Eikö itse asiassa nimenomaan tarvittu tuollainen normaaliksi julistautuva porvarillinen elämäntapa, että jokin toinen olisi voitu julistaa poikkeavaksi? Syyllisyyttä yhteiskunnallisiin epäkohtiin ei tarvinnut kaukaa hakea. Se oli ja saattoi olla vain siinä joukossa, joka piti itseään normaalina ja halusi pakottaa nuo norminsa muillekin…

Tämä kuva poikkesi suuresti siitä menneiden vuosikymenien tilanteesta, jossa suuri enemmistö vielä eli primitiivisesti, mutta yhä useammin alkoi ymmärtää, että sillä oli kuin olikin mahdollisuus sivistyä, siirtyä uudenlaiseen elämäntapaan, joka oli laadullisesti korkeampitasoista. Kouluja alettiin perustaa kaikille.

Kaikissa länsimaissa käytettiin yleensä latinalaisperäisestä cultura-sanasta johdettuja termejä. Kyse oli tapojen ja siis itse ihmisen hienostamisesta eli jalostamisesta muokkaamisen (cultura) avulla. Oli valisteltava pohja kyntämällä ja äestämällä, jotta saataisiin uudenlaiset oraat nousemaan.

Kultivointi on kovaa toimintaa, jossa hävitetään vanha järjestys, jotta uudelle tulisi tilaa. Niin sanotut alkuperäiskansat ovat nyt nostaneet hälyn menetetystä kulttuuristaan, jota jatkamalla he tietenkin olisivat pysyneet vanhassa primitiivisessä surkeudessaan, mutta nyt ei puhuta siitä.

Suomessa omaksuttiin oma sana, sivistys, joka muistuttaa latinan sanoista cives, kansalainen, civitas, yhteisö ja niin edelleen. Ihmisistä, jotka olivat yhteisön todellisen päätöksenteon ja pyrkimysten ulkopuolella, haluttiin tehdä niistä osallisia, siviilejä eli kansalaisia.

Suomessa käytetty oma sana sivistys toki oli lähempänä sanaa siveys, joka liittyi enemmän yksilön tapoihin ja tavoitteisiin, itsensä hillitsemiseen, kasvatukseen.

Erään sulkavalaisen kansavalistajan kirjeessä 1870-luvulta todetaan, että ”ääretön joukko, joka ei vielä käytä siveydellisiä ja kohtuullisia tapoja” huutaa nyt kallista kansakoulua vastaan ja haluaisi sen lopettaa. Sadan vuoden kuluttua kyllä nähtäisiin, kuka oli oikeassa, arvioi opettaja Fredrik Auvinen.

Niitä, jotka haluaisivat kokonaan lopettaa koulut ja koulutuksen, ei enää ole. Sen sijaan on sitäkin enemmän niitä, jotka haluaisivat myöntää sille vain rahassa mitattavan arvon. Pelkkä perusopetushan ei enää riitä mihinkään, ylipistot on usein todettu kaupungin ja kansakunnan menestyksen dynamoiksi, joten niihin on panostettava.

Mutta panostettava mitä ja miksi? Rahaa siksi, että saataisiin niiden avulla lisää rahaa, joka taas edesauttaisi vielä tulevaakin rikastumista hyödykkeiden määrällä mitaten?

Asian kääntöpuoli on, että ellei toiminta tuota rahaa riittävästi, se lopetetaan. Mielellään voidaan käyttää vielä niin sanottua isoa nuijaa, joka tekee kannattavuuden rajoilla kärvistelevästä toiminnasta lopun ja auttaa sen sijaan sijoittamaan niihin käytetyn rahan tuottavampiin kohteisiin.

Kauneusaistia törkeästi loukkaavat graffitit ja tatuoinnit kertovat meille havainnollisesti, miten lähellä meitä barbaria koko ajan on. Nouseva sukupolvi syntyy barbaareina ja yhä useammin myös kasvaa barbaareina. Yhä useampi taitaa pian kuollakin sellaisina.

Ellei jokaista sukupolvea sivistetä ja jos julkinen valta panostaa vain ”kannattavaan” toimintaan, on tie auki sellaiseen tilanteeseen, jossa puolentoista vuosisadan takainen kulttuurivihamielisyys tuntuisi sivistyneisyyden ja arvokkuuden utopialta.

Sana kulttuuri, kuten myös sana sivistys ovat merkitykseltään hyvin laajoja ja niitä voidaan käyttää aivan ristiriitaisilakin tavoilla.

Kansakunnan, mikäli se haluaa olla niin sanottu sivistyskansa, on joka tapauksessa priorisoitava omaan kulttuuriinsa panostaminen ja kansalaistensa sivistäminen korkeammalle kuin juuri mikään muu asia, välttämättömien elintarvikkeiden tuottamista lukuun ottamatta.

Kun Mannerheimille sanottiin, että Suomen kaltaisen pienen kansan puolustamisessa on panostettava ennen muuta sivistykseen, sutkautti tämä vanha sotilas, ettei Akateeminen kirjakauppa kai voinut tällä alalla tarjota kovin varteenotettavia palveluita.

Oikeassahan hän oli jo tuolloin. Nykyään tuo kauppa alkaa olla jo aivan yksinkertaisesti rahantekokone, jolta ei kannata odottaa mitään. Yliopistojahan meillä se sijaan alkaa olla jo joka toisessa kaupungissa, mikä on erinomaista.

Mutta takavuosien ekonomistien uusliberalistinen mania teki meilläkin nopeasti sellaista tuhoa, jonka määrää emme vieläkään pysty arvioimaan. Joka ainoa asia alettiin mitata rahassa ja jokainen toiminta yhtiöitettiin. Seurauksena oli nimenomaan kulttuurin alalla täydellinen mielettömyys.

Nyt on jokaiselle muinaislinnallemmekin mitattu tarkka rahallinen arvonsa ja Museovirasto ja Metsähallitus suostuvat tekemään myönnytyksiä sivistystyölle juuri sen verran kuin kannattaa. On jopa niin, että mikäli museon ylläpitäminen kannattaakin, kuten Hvitträskin, se luvataan sulkea, kun se kannattaa aika heikosti…

Luulen, että juuri tässä mainitussa tapauksessa näytellään nyt komediaa, mutta sellainenkaan ei olisi mahdollista, mikäli sivistyksellä vielä olisi jotakin arvoa viitekehyksenä. Olemme nyt jo tottuneet barbaarien puheeseen, eikä sitä enää hävetä.

Joskus puolitoista vuosikymmentä sitten tällaiset ilmiöt olivat vielä uusia. Pistän tähän vanhan blogin, josta muutos ehkä näkyy.

Torstai 22. maaliskuuta 2012

Kun sivistys lakkasi olemasta kauppatavaraa

 

Kun sivistys lakkasi olemasta kauppatavaraa

 

WSOY:n vanha pääkonttori tyhjennetään kirjankustantajista ja myydään tai vuokrataan parempaan käyttöön. Tässä ei ole mitään kummallista, markkinavoimien rautainen logiikka vaatii sitä. Kirjojen kustantaminen Suomessa on omistajan kannalta vähäpätöistä nappikauppaa, jonka tuotoilla ei huonetta rakenneta eikä edes pidetä pystyssä, ainakaan jos se sattuu sijaitsemaan pääkaupungin mehukkaimmalla paikalla. Ja kenenkäs kannalta asioita olisi ajateltava, ellei omistajan? Kirjankustantaminen on liiketoimintaa siinä kuin mikä muu tahansa, kuten jokaisen olisi aika jo alkaa ymmärtää ja omistaminen tarkoittaa sitä, että pannaan raha poikimaan eikä mitään muuta. Tämä taas tapahtuu sen vuoksi, että voitaisiin panna raha poikimaan.

Sata vuotta sitten oli vielä aikaa ja varaa luritella ”sivistyksestä” ja pitää sitä kirjojen tuotannon varsinaisena lopputuotteena. Nyt olemme jo hyvän aikaa eläneet ajassa, jossa itsestäänselvyyksiin kuuluu, että arvostettu tuote on aina ja kaikkialla raha, eikä mikään muu sen lisäksi. Tämä on nähty rankimman kautta niillä aloilla, joilla raha on poikinut heikosti. Se on ehkä taannut leivän ja kohtuullisen toimeentulon muutamalle tuhannelle ihmiselle, mutta osakkeenomistajille se on poikinut huonosti. Sellaiset lehmät tapetaan, kun tarjolla on paremmin tuottavia.

Asiaan kuuluu, ettei omistaja millään tavalla häpeile rooliaan. Hänen asemansa rahantulon maksimoijana on niin itsestään selvää, ettei sitä edes pidetä mahdollisena kritisoida. Omistajan partiopoikia toimivat nuoret johtajanilkit, joille sana ”sivistys” ei kerro yhtään mitään. Heidän silmissään sivistys on se ylellinen elämäntapa, joka näkyy esimerkiksi Economist-lehden kylkiäisen Intelligent Lifen sivuilla. Siihenhän tarvitaan vain rahaa ja matkimiskykyä.

Nilkki on jo ottanut ohjaukseensa myös yliopiston eli tieteen ja kasvatuksen ylimmän ahjon. Tutkimus on valjastettu täysin liikkeenjohdollisille periaatteille, yliopistojen nimiä käyttävillä yrityksillä on toimitusjohtajat, niiden tilat on hinnoiteltu markkinavuorien mukaan ja erilaiset ”auditoinnit” ovat yliopistolaisten arkipäivää. Kaikessa tässä ei ole mitään mieltä, ellei se merkitse sivistyksen ylle viritettyä ja koko ajan väijyvää uhkaa: tuota rahaa tai sinut tapetaan. Raha, puhdas ja arvovapaa eli siis sinänsä aivan arvoton ja vain yleispätevänä ostovoiman mittana käytetty raha on aivan häpeämättömästi nostettu kaiken mitaksi myös yliopistoissa.

Suomalaisessa koululaitoksessa tälle tielle ei vielä ole menty, jos saa uskoa New York Review’n hiljan julkaisemia juttuja. Suomalaisen koululaitoksen guru Pasi Sahlberg väitti lehden toimittajalle, että suomalaiset opettajat lähtisivät kävelemään, jos heidät alistettaisiin jatkuviin ”auditointeihin”, kuten heidän amerikkalaiset kollegansa. Toivottavasti tämä pitää paikkansa. Ehkä opettajat eivät enää olekaan Veikko Huovisen kuvailemaa lullukkaväkeä, joka menee vaikka likvidoimaan itsensä, jos postista esivallan nimessä tullut kirje niin edellyttää.

Meidän aikamme lullukkaväkeä on yliopistoväki. Sille on tehty hyvin suoraan selväksi, että sen tehtävänä on tanssia rahoittajan pillin mukaan tai muuten se tuhotaan panemalla raha muualle. Tätä tanssittajan tointa hoitamaan on palkattu oman tärkeytensä tunnossa pirullisesti virnistelevä byrokraattien armeija, joka oman erityisen logiikkansa mukaisesti laajenee kuin syöpäkasvain ja teettää yliopiston suoritusportaalla yhä enemmän ja enemmän tyhjää virtuaalimaailmaan kuuluvaa datasälää.

Joskus oli aika, jolloin yliopiston opettajat ja nimenomaan oppiaineidensa johtajat olivat herrana talossaan. Sen jälkeen tulivat nilkit, jotka kertoivat muuttavansa ”tiliviraston” vapaaksi yhteisöksi. Se armeija, jonka tehtävänä olisi palvella yliopiston toimintoja, joita ovat opetus ja kasvatus, on kaapannut vallan ja käyttää sitä yhä röyhkeämmin. Professoreita eivät enää pompottele vain virastonilkit, vaan jo vahtimestaritkin. Opiskelijoiden pääsyä tähän rooliin ollaan jo valmistelemassa. Järkyttävänä tietona kuulin juuri, että vahtimestareiden ylipäämies on kieltänyt punaviinin nauttimisen yliopiston tilaisuuksissa siksi, että se tahrii lattiat. Yliopiston tilojen käyttö sinänsä onkin jo periaatteessa kiellettyä, ellei niistä makseta markkinavuokraa. Rahoja taas ei ole suoritusportaalle viime aikoina annettu, joten noiden itse maksettujen viinien nauttiminen onnistuukin yleensä vain erityisen armon ansiosta ja poikkeustapauksissa. Makuasiatkin on nyt siis jo alistettu kompetenteille tahoille, joita eivät missään tapauksessa ole nuo opetusta ja tutkimusta hoitavat palkolliset.

Minulla on unelma. Helsingin yliopiston professorit kokoontukoot pallohuoneeseen tai muuhun vastaavaan paikkaan ja vannokoot valan, etteivät hajaannu, ennen kuin yliopiston kaikki byrokraatit ovat eronneet. Tämän jälkeen professorien toimeenpaneva neuvosto palkkaa uudelleen ne, joista katso olevan itselleen jotakin hyötyä. Palkkaaminen tapahtuu vain määräajaksi ja kilpailutetaan vähintään vuoden välein neuvoston yleiskokouksen lyhyessä, mutta hilpeässä istunnossa. Neuvosto ehkä päättää, jos sitä sattuu miellyttämään, että se vapautuneilla rahoilla edistää muun muassa nuorten tutkijoiden toimintaa eikä kisko Akatemian rajallisista määrärahoista katetta omalle näennäistoiminnalleen. Kielentarkistukset, tutkimusavustajan tehtävät ja jopa toimitustyöt ja puhtaaksikirjoitus voidaan hoitaa aputyövoimalla aina tarpeen mukaan. Professorit, joilla on kaikki valta, palkkaavat myös itselleen assistentteja helpottamaan työtään ja siinä sivussa pätevöitymään. Kaikenlainen tasa-arvo julistetaan yliopistossa lähtökohtaisesti kielletyksi ja jokainen joutuu osoittamaan arvonsa itse. Hierarkiat vallitsevat ja portaat ovat korkeita.

Ja suureksi ilokseni havaitsin, etteivät professorit harrasta keskinäistä riitelyä ja kyräilyä, vaan todella sivistyneeseen tapaan kannattavat hyvinä ja kohtuullisina pitämiään päätöksiä silloinkin, kun ne ovat heidän omien etujensa ja heidän edustamansa oppiaineen etujen vastaisia. Nimenomaan tämän vuoksi ryhdytäänkin tätä veretöntä mullistusta kutsumaan mainioksi vallankumoukseksi. Sehän palautti sivistyksen sille kuuluvaan arvoon ja teki Suomesta koko maailman ihaileman ja jäljittelemän esikuvan. Suunnannäyttäjinä ja esikuvina olivat nyt toimineet Suomen uljaat opettajat, joiden jälkiä astumaan rohkaistui viimein myös professorikunta, joka hylkäsi omat bobrikovilaisensa ja uskalsi ottaa ratkaisevan askeleen. Sivistys lakkasi olemasta kauppatavaraa ja siitä tehtiin päämäärä sinänsä. Myös punaviinin nauttiminen työajan jälkeen nostettiin erityiseen arvoon ja rohkaistiin hankkimaan tilaisuuksiin parhaita merkkejä, tosin kohtuuhintaisia.

 

14 kommenttia:

  1. Masentava blogi, jälleen kerran, juurisyy on läntisen kulttuurin faustisen vaiheen päättyminen: kun kulttuuri alkaa epäillä omia arvojaan korvaten ne jollain ghettokulttuurilla on sen kuolema lähellä. Lisävauhtia tähän kuolemanspiraaliin antaa rahan muuttuminen kulttuurin ja sivistyksen tuottamisen välineestä (ainoaksi) arvoksi. Sellaisessa maailmassa on täysin loogista sulkea kulttuurimme uusintamisen kannalta oleelliset museot ja kirjankustantamot, jos ne eivät tuota tarpeeksi - rahaa. Sellainen epäkulttuuri tuntee kaiken hinnan, muttei minkään arvoa.

    VastaaPoista
  2. Sivistyksen aliarvostus ei niinkään perustu tiedon määrään, siis sen vähäisyyteen, vaan kyseessä lienee puhtaasti arvoasia.
    Jos nykyään arvostetaan korkealle: homoutta, useita sukupuolia, wokea so. trendikkäitä mielipiteitä, on lopputulema mm. Eduskuntatalon pylväiden töhriminen.
    Kuvaavaa on se, että töhrijät pitävät itseään älykkäinä, sivistyneinä ja oikeamielisinä.
    Ciceron: O tempora, o mores pukee myös nykyhetkeä.
    Liittyneeköhän tämä YLE:n, tohtorin tutkintojen alennusmyyntiuutinen nykytrendeihin?

    VastaaPoista
  3. Tulee mieleen Kari Suomalaisen nerous ja näkijän kyvyt, kun hän piirsi pari lättähattua, jotka olivat saaneet puistossa kiinni linnun, niin toinen siihen että: "Puhkaise siltä vaan toinen silmä, ollaanhan me sivistyskansaa"!

    VastaaPoista
  4. On syytä noteerata myös se, että nyt jo Suomen uljaan pääkaupungin ja koko maamme sivityksellisen majakan, Helsingin, kaupunginjohtokin jo aivan omakätisesti töhrii julkisia tiloja.

    Go, Paavo, go!

    VastaaPoista
  5. Kun Zelenski, yksityinen lääkäri tai sähkölaskun saanut teollisuusyritys tulee valtiolta jotain pyytämään, silloin rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu. Muille leuhka ja koppava valtiovarainkellokas sivaltaa ivallisesti, että kassalaari on teidän osaltanne typötyhjä.

    VastaaPoista
  6. Aiemmin viherväellä oli nappi, jossa luki: ydinvoimaa - ei kiitos. Nykynuorisolla on tatuoinnit ja lävistykset, joiden sanoma on: työelämä - ei kiitos.

    VastaaPoista
  7. Kaikki hyvä muuttuu huonoksi, jos sitä on liikaa tai sen käyttöön ympätään vääriä tarkoituksia. Niin on käymässä demokratialle, hyvinvointivaltiolle, koulutukselle, sivistykselle ja itseasiassa kaikille ihmiskunnan hyville tarkoituksille. Yk ja kaikki sen virastot ovat täysin korruptoituneet, suurin osa Punaisen Ristin tuloista menee henkilökunnan palkkoihin. ammattiyhdistykset ovat enemmän kehityksen jarruja, kuin auttajia jne.., jne. Zen- viisaus sanoo kuitenkin, mikä menee ylös, tulee alas. Elämme kulminaatioaikaa ja organisaatioissa alkaa kuulua jo kirske ja kitinä. Mielenkiintoista nähdä, missä milloinkin alkaa ryskyä. Optimistina uskon, että homma voi hoitua paikkallisilla katastrofeilla ja YK:oon ja EU:un tapaisissa isommissa jutuissa homma hoituu, kun joku isompi hyppää ensimmäisenä uppoavasta laivasta. Oman koulumme voimme helposti pelastaa, vaihtamalla Kouluhallituksen johtoportaan. Kyllä opet oppivat äkkiä uusille tavoille.

    VastaaPoista
  8. Rumia ja pikkutuhmia seinäkaiverruksia löytyy jo antiikista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne olivat huusseissa eikä Forumilla.

      Poista
    2. Niitä oli/on kyllä muuallakin. Esim. Ilotalojen seinissä. Ja eiköhän vanhojen kirkkojenkin seinistä noita löydy pahemmin etsimättä.

      Poista
    3. Jaa, että nuo graffitit ovat myös pikkutuhmia seinäkaiverruksia?

      Poista
  9. Miksi muuten tämä Halloween ei ole ns. kulttuurillista omimista vaikka se on suomalaisille täysin vierasta kulttuuria?

    VastaaPoista
  10. Helppous on arvo, josta ollaan maksamaan enemmän kuin vaivasta, johon sisältyy arvokkuus.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.