Museo
Museo kuuluu
länsimaisen kulttuurin luomuksista merkittävimpiin. Munaiskreikkalainen museion,
muusain temppeli, lienee ollut lähinnä jonkinlainen oppilaitos, jonka avulla
maailmaan yhä uudelleen syntyviä villi-ihmisten sukupolvia sosiaalistettiin
kulttuuriin.
Venäjän
ensimmäinen museo oli Kunstkamera, kuriositeettikokoelma, jonne tsaari Pietari
houkutteli talonpoikia tarjoamalla jokaiselle kävijälle kupin kahvia tai ryypyn
viinaa. Siinä samalla talonpoikaismoukat saivat välähdyksen luonnon ihmeistä,
joita kelpasi pohtia vaikka loppuelämänsä.
Museo on yleensä
luomus, joka kuvaa sen tekijöiden ajatusta jostakin teemasta. Teemana voi olla
vaikkapa aikakausien taide tai tiede, tai peräti kansakunta ja jopa ihminen (vrt.
tervisemuuseum
- Поиск). Mikään ei tietenkään estä ottamasta sellaiseksi vaikkapa
orangutangia, erilaisia tuhoaseita tai vaikkapa jotakuta tyrannia ja hänen
lakeijoitaan. (vt rt. Vihavainen:
Haun ruotsin sotamuseo tulokset).
Museon kokoelman
arvo riippuu sen luojien henkisestä kapasiteetista. Pelkkä rykelmä erilaisia
esieitä on harvoin sellaisenaan kiintoisa, vaikka poikkeukset vahvistavat
säännön.
Tuo museon idea
saattaa olla ehdottomasti tutustumisen arvoinen ja kiinnostava, vaikka ensi
kohteina olisivat erilaiset moraaliset idiootit ja ihmishirviöt. Juuri
sellaisistahan meillä olisi erityisen paljon opittavaa.
Stalin-museosssa
Gorissa olen käynytkin, mutta Hitler-museosta en valitettavasti ole kuullutkaan.
Putin-museota tuskin vielä edes suunnitellaan, mutta pelkään pahoin, että hänkin
vielä sellaisen saa. Toivottavasti se on asianmukainen.
Ei hyvä museo ole
pelkkää pedagogiikkaa, kuten tsaari Pietari lienee arvellut, sen sijaan se on
jonkinlainen ihmiskunnan peili, jonka tulisi esittää vinokin naama, jos se
kerran on sellainen. Se antaa ajateltavaa enemmän kuin selittää.
Moni nykyinen
museo näyttääkin tähän yltävän. Viittaan esimeriksi Ruotsi sotamuseoon ( ja
vaikkapa Pietarin Poliittisen historiaan museoon (Vihavainen:
Haun poliittisen historian museo tulokset) sellaisena kuin sen joskus puoli
vuosikymmentä sitten vielä näin.
Se, että sodille
perustetaan museoita, on kai lähinnä itsestään selvyys. Niiden edustama katkos
normaaliin elämään vaatii ehdottomasti selitystä ja lähempää tarkastelua. Parhaimmillaan
sellaiset museot ovatkin alan hipputasoa (vrt. Vihavainen:
Haun sota museossa tulokset).
Sotamuseoita on
meilläkin, vaikka ne ovat olleet hyvin vaatimattomia ulkoisilta puitteiltaan.
Niille, jotka asioita tuntevat, tämä vain isää niiden vaikuttavuutta. Talvisotamuseo
on yhä puuttunut, vaikka sitäkin on kovasti haikailtu eikä syyttä.
Vähemmästäkin on museoita perustettu.
Suurella touhulla
ajettu Guggenheim-museo, jonka koko idea oli lähinnä rahallis-idioottimainen,
sen sijaan onneksi kaatui (vrt. Vihavainen:
Haun guggenheim tulokset). Silloin näytti vielä rahaa riittävän mihin
tahansa.
Nyt Museovirasto
sitten on panemassa museoita kiinni oikein urakalla. Listalla on sekä
valtakunnallisesti keskeisiä museoita kuten Seurasaari, että alueellisesti
elintärkeitä keskuksia kuten Savonlinnan Riihisaari (viime vuoden Vuoden
museo). Sillä lailla, virkanaiset.
Säästää pitää,
mutta kysyn vain, miten paljon Museovirasto aikoo nyt säästää omista keskushallinnon
kuluistaan? Onko lomautuksia paljonkin tulossa, kun ei pian enää ole tehtäviäkään?
Kun Kansallismuseommekin
nyt on kiinni, alamme olla kuin se kansantarinan tyttö tynnyrissä. Halutaanko
meistä jonkinlainen mistään mitään ymmärtämätön joukko vailla edes peiliä,
josta voisimme yrittää löytää itsemme ja opettaa nouseville sukupovillekin,
keitä tässä ollaan.
Tässä tulee
väkisinkin mieleen Viron uusi Kansallismuseo Tartossa valtavine mittasuhteineen
ja kokoelmineen ja sen keskittyminen virolaisuuden tarinaan maailmassa, sen
kieleen ja tapoihin (vrt. Vihavainen: Haun
muuseum tulokset).
Tartto onkin
tänä vuonna vielä Euroopan kulttuuripääkaupunki, joten ei siellä liene ollut
suurta ongelmaa pitää museoita auki, mutta ei se tässä paljoa selitä. Viro on
täynnä pieniä, mutta toinen toistaan parempia museoita, joita Tallinnastakin
löytyy kymmenittäin.
En tiedä, mistä
se maa saa resurssit moiseen kulttuurityöhön, mutta näyttääpä vai ne löytävän. Poishan
ne jostakin muusta ovat, mutta niin on kaikki
tässä maailmassa.
Tietenkin
kysymys on ennen muuta preferensseistä. Mikäli asioista päättävät moukat, on
jälki sen mukaista. En osoittele tässä nyt ketään, koska en tiedä muita
syylisiä kuin toimeenpaneva taho alemmilla portailla.
Se joutaa joka tapauksessa
leimata häpeäleimalla siitä hyvästä, että se hyökkää nimenomaan kansallisen
itseymmärryksemme ydintä vastaan. Nyt tarvitaan ennen muuta moukkamaisten päätösten
perumista. Ei tässä nyt selittelemällä asioita paranneta eikä voida piiloitua
hallituksen selän taakse.
Eikö melko "historiavapaassa" maassa ole eletty jo pitkään? Tietysti samaa mieltä Vihavaisen kanssa näiden museopäätösten moukkamaisuudesta mutta niihin verrattuna pahempi ja kalliimpi on vaikkapa Helsingin uusi maamerkki "Kruunusillat". Jotka siis hyväksyi lähes yksimielinen valtuusto.
VastaaPoista-jussi n
En ehkä syyttäisi eliittiä, koska jos sitä Suomessa yleensä onkaan, on se niin hiljainen ja näkymätön, ettei siitä väliä. Sen sijaan ns. eliitti eli hännystelijät ja mielistelijät joita löytyy kaikista valtion virastoista, kouluvirastossa ei taida muita ollakaan, niin kuin ei ole Koneen säätiössäkään, eikä paljon muissakaan vastaavissa. ja tietysti pääosa median edustajista, jotka pitävät huolen ns. mielipideilmastostamme ja sehän on ollut kaatopaikkatasoa viime vuosina. Museoita ja muita perinteitä se koskee aikamoisesti jo pelkästään persukammon kautta, koska Persut suosivat suomalaisuutta ja perinteitäkin. Hurjana optimismina haaveilen meille muutaman vuoden päästä idiotismin museota, johon koottaisiin vaikkapa kaikki plandemiatyperyydet ja wokehörhöilyt.
VastaaPoistaNäistä henkilöistä voidaan harkitusti käyttää sanaa nomenklatuura.
PoistaPersut vihaavat suomalaisuutta ja perinteitä ja hamuavat amerikkalaisuutta ja englannin kieltä tänne.
Poista"Halutaanko meistä jonkinlainen mistään mitään ymmärtämätön joukko vailla edes peiliä"
VastaaPoistaKyllä halutaan. Sellaista kansaa on helppo johtaa, niinkuin karjaa lahtipenkkiin kulloisenkin vallassa olevan suuntauksen mukaan, milloin tykinruuaksi sodassa, väliin talouselämän nöyräksi resurssiksi ja kuluttajaksi, milloin taas wokettajaksi ja tuntemaan syyllisyyttä valkoisen ihmisen etuoikeuksista ja luontokadosta, ilmastosta jne..
> [TV] ”Nyt tarvitaan ennen muuta moukkamaisten päätösten perumista.”
VastaaPoistaEi tuota oivallisemmin saattaisi sanoa. Listalla oli vielä koko joukko muitakin suljettavia kulttuuri- ja matkailukohteita, muun muassa Langinkosken keisarillinen kalastusmaja tuolla Kaakkois-Suomessa, jossa kävi vuonna 2021 lähes 90 000 vierasta. Siis lähes tuplaten Kotkan asukasmäärä.
Mutta.
Olivat päätökset moukkamaisia tai ei, pitäisi vasta siihen kysymykseen, mistä rahat. Suomi on elänyt alijäämäisenä jo pienen ikuisuuden. Ja nyt, kun meidän tulee ryhdistäytyä ja investoida sotimiseen, jo militäärien menoihin on huvennut parisen miljardia.
Kyllä meidän tulee nyt kaivaa kirjahyllystä Välskärin kertomukset ja virittäytyä asialliseen mielentilaan, hurmemaiden viettelykseen. Sitten joskus, aikanaan, ehkä, palataan taas kulttuurin pariin. Ehkä.
Moni elätti kutsututtaa itseään eliitiksi. Pahimpia ovat rysselin elätit.
VastaaPoistaTämä.
Poista.. oli taas näitä.
PoistaTulee sieltä Brysselistä positiivisiakin asioita. Mihin sitä tahtoo huomionsa kiinnittää.
PoistaPoliittisia valintakysymyksiähän nämä ovat. Museoviraston menoerät ovat aivan pikkurahaa verrattuna yksityisten lääkäreiden kelakorvauksiin, teollisuuden yritystukiin ja Ukrainaan syydettävään aseapuun. Meillä on tämmöinen Schrödingerin valtionkassa, jossa rahaa on samaan aikaan aivan loputtomasti eikä laisinkaan - riippuen siitä, kuka kysyy ja kenelle kerrotaan.
VastaaPoista”Museo”
VastaaPoistaMuseoon tuotiin ihan taannoin uusi dokumentti nimeltään: ”Menneisyyteen perustuva super-uuslogiikka”.
Mainittakoon, että ihan tässä taannoin Tatarstanin pääkaupungissa KAZANISSA pidettiin kuuluisa BRIKC:n suurkerähmö. Siinä Kiinan presidentti Si kiinnitti huomiota siihen, että saari nimeltään Taivaani kuluu Kiinaan, vaikka ne olivat erillään jo useita vuosikymmeniä poliittisista syistä. Mainittua asiaa on Pekingissä jankutettu jo useita vuosikymmeniä.
Ei ole mikään ihme, että Kreml/Putin jo vuodesta 2014 lähtien ryhtyi vaatimaan, että Ukraina kuuluu Venäjään, koska venäläiset ja ukrainalaiset ovat veljeskansoja. Kas, kun Ukraina ja Venäjä, ym. itsenäistyivät Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen, mutta Kreml, eli entinen supervalta, jatkoi jankuttamistaan, että Ukrainan täytyy jatkaa totella Moskovan käskyjä, koska he ovat veljeskansoja. Mutta Ukrainan historia eroaa Kremlin väitteistä, kuin taivas muulin perseestä.
Kazanin Briksissä V.V. Putin piti tavanomaisen puheen, että Venäjä/Moskova/Kreml rakastavat maailmanrauhaa ylitse muiden. Mitkä ne ylitse muiden ovat, sitä Putin ei täsmentänyt, varmaankin siksi, että kommunismin ylistämistä hoiti nykyään ainoastaan Kiinan päämies.
Se siitä. Mutta menneisyyteen perustuvaa super-uuslogiikkaa voi käyttää vaikka missä. Venäjällä jotkut halajavat USA:n erästä aluetta. Suomen on jo korkea aika ruveta halajamaan ainaskin pääsyä Pohjoiseen valtamereen.
Meillä Jyväskylässä on vinon näkökulman tarjoava A2 -museo, johon on yhdistetty aiempi Alvar Aalto-museo ja Keskisuomen museo. A2-museo esittelee AA:n arkkitehtuuria, vain pelkästään ylistäen. Rakennusten käyttäjien näkökulma unohtuu kokonaan.
VastaaPoistaEsim. Säynätsalon kirjasto on kirjastokäytössä lähes käyttökelvoton, asiakkaan näkökulmasta. Samoin Jyväskylän yliopiston päärakennus ei palvele käyttäjiä, ja aika karmea on myös kaupungin teatteritalo, onneksi on remontissa.
Jossain on sovittu, että Aallon Alvari on huippuarkkitehti. Toki rakennukset ovat soman näköisiä.
Ettei vain käytössä olisi taas se vanha konsti, että kun laitokselle isketään eteen säästötavoitteita, niin säästön kohdistetaan sinne, missä ne näkyvät pahiten ja tuntuvat kipeimmin. Vahingossakaan ei karsita sellaisia turhia asioita, joiden karsimista kukaan ei huomaisi. Vähennetään siis suorittavan portaan ihmisiä ja karsitaan palveluja mutta ei missään tapauksessa byrokratiaa, useampien hallintoportaiden portaiden pikkupäälliköitä ja muuta nomenklauuraa. Vanhan kunnon Parkinssonin lain mukaan virkahenkilöiden määrä pyrkii lisääntymään tasaista vauhtia riippumatta siitä työstä jota ehkä on tehtävä ja hallintoportaiden ylemmillä tasoilla istuvilla on aina paremmat edellytykset puolustaa omaa asemaansa ja omia etujaan kuin alemmilla portailla toimivilla ja tässä heidän tukenansa ovat muut samalle tasolle ankkuroituneet kollegat. Tässä tapauksessa täytyy kyllä huomioda myös se, että kulttuurin rahamäärät budjetissa eivät ole mitenkään suuria joten kysymys siitä, löytyisikö muualta sellaisia säästökohteita joista koituisi vähemmän haittaa ellei koituisi suorastaan hyötyä, on varmasti aiheellinen.
VastaaPoistaSe on juuri toinen: vihervasemmistolaisten "koulutettujen" naisten hiljainen kapina - etten sanoisi tuholaistyö - äiden inhoamia persuja ja Riikka Purraa vastaan.
PoistaHyvä kapina, lisää näitä.
Poista"Ettei vain käytössä olisi taas se vanha konsti, että kun laitokselle isketään eteen säästötavoitteita, niin säästön kohdistetaan sinne, missä ne näkyvät pahiten ja tuntuvat kipeimmin. Vahingossakaan ei karsita sellaisia turhia asioita, joiden karsimista kukaan ei huomaisi."
VastaaPoistaJuuri tuo lienee se tapa jolla toimitaan.
Kun saadaan sulkea, sillä näytetään, että näin kamala hallitus meillä nyt on.
Maamme on täynnä laitoksia ja hallintoalojen virastoja, jotkut jopa tuhannen ihmisen henkilökunnalla, joissa töissä olevien ihmisen pääasiallinen homma on lukea ja lähettää sähköposteja, jälkimmäisiä yleensä vielä konkreettista töitä tekevien kiusaksi.
Oman työni hallintoviraston "postit", "tutkimuspyynnöt" ja "ohjeet" olen siirtänyt suoraan roskapostiin avaamattomina jo vuosia. Noissa kvasityöpaikoissa asioita esim. "tutkivat" ihmiset eivät vaikuta työhön millään tavalla.
Säästöt pitäisi suunnata nimenomaan sinne, mutta virastot toimivat juuri noin mitä Strix Senex arveleekin.
kerra rytinä
Kävin taannoin Tallinnassa Kumun taidemuseossa, jonka on suunnitellut suomalainen Pekka Vapaavuori. Hämmentävästi sisätiloiltaan Kiasmaa muistuttava rakennus tarjoaa näyttävät puitteet virolaiselle taiteelle. Perusnäyttelyssä kuvatiin Viron neuvostoaikaa, joka luonnollisesti näyttäytyy henkisesti raskaana ajanjaksona maalle. Kumussa on esillä myös maan nykytaidetta ja sitä voisi kuvata paikoitellen hyvinkin vapaamieliseksi kuten nykyaikaan kai kuuluu. Venäläisissä taidemuseoissa ei varmaan ole esillä vastaavanlaista taidetta, ja tuli mieleen, että sekö meidät lännessä erottaa perinteisestä slaavilaisuudesta taidekentästä - provosoiva kuvasto taiteiltuna "taiteeksi"?
VastaaPoistaKyseessä on hieno taidemuseo joka tapauksessa, johon kannattaa tutustua Tallinnan matkoilla.
"Ettei vain käytössä olisi taas se vanha konsti, että kun laitokselle isketään eteen säästötavoitteita, niin säästön kohdistetaan sinne, missä ne näkyvät pahiten ja tuntuvat kipeimmin."
VastaaPoistaJuuri noin.
Se, että jokin rahamäärä on pieni suhteessa johonkin toiseen, se ei ole syy sille, että turhan tekemistä jatketaan. Tai että ei pyritä tehokkaampaan.
> "...niin säästön kohdistetaan sinne, missä ne näkyvät pahiten ja tuntuvat kipeimmin"
VastaaPoistaTarkoitetaanko tässä sitä, että näin tehtäisiin tahallaan, ikään kuin kiusallaan? Vai tyhmyyttään?
> "Se, että jokin rahamäärä on pieni suhteessa johonkin toiseen, se ei ole syy sille, että turhan tekemistä jatketaan"
Mitä tarkoitetaan turhan tekemisellä?
> YLE 25.10: "Suomen kansallismuseon ovet uhkaavat jäädä kiinni ison ja kalliin laajennuksen ja peruskorjauksen jälkeen. Syy on rahoituksen puute."
Ydin: Rahaa ei ole. Mistä sitä museoille ja taiteelle siirrettäisiin? Suomessa panostetaan nyt rajusti sotilasmenoihin, vaikka jo sitä ennen oli tiukkaa esimerkiksi välttämättömässä terveydenhoidossa.
Valinnassa aina joku kärsii. Turha ruikuttaa ellei esitä muutoksia valintaan.
Suomessa suljetaan (yt ja ollaan sulkemassa) kansallisia museokohteita: Helsingin Seurasaari, Kirkkonummen Hvitträsk, Askaisten Louhisaari ja Kotkan Langinkoski. Tätä tekee valtio. -
VastaaPoistaSamaan aikaan, viimeisten vuosien aikana olen kolunnut kymmenkunta erilaista, yksityisin voimin perustettu, hankittua ja ylläpidettyä - sotamuseota. Kohteet ovat Virossa ja Suomessa. Erikoinen ajankuva. (Eikä tämä ole mitään pois mainituilta, erilaisin profiilein ja kalustoin toimivilta sota-, ase- ja militariamuseoilta.)
Miten valtio voi olla näin kädetön, vetämätön ja älytön?
> ” Suomessa suljetaan (yt ja ollaan sulkemassa) kansallisia museokohteita”
VastaaPoista> ”Samaan aikaan… yksityisin voimin perustettu, hankittua ja ylläpidettyä - sotamuseota.”
> ”Miten valtio voi olla näin kädetön, vetämätön ja älytön?”
Voisiko olla niin, että valtion ja toisaalta yksityisten harrastajien pystyttämät ja ylläpitämät museoluonteiset ylöspanot ovat aivan eri kokoluokan ja asiantuntemuksen museoita. Ja sitä myöten myös kustannuksiltaan eri luokkaa?
Ja viime kädessä: jos rahaa valtiolla ei ole, niin miten sitä voisi antaa näille museoille? Me, kansa, olemme velvoittaneet Suomen valtion osallistumaan Ukrainan sotaan ja yleiseen sotilaalliseen varustautumiseen. Se maksaa.
Harrastajajärjestöt eivät ole velvoitettuja huolehtimaan mistään muusta yleishyödyllisistä palveluista.
Tarkasteltaessa Suomen mahdollisuuksia omien museoidensa hoitamiseen, tulee verrata varojen antamiseen Ukrainalle, jolloin kokonaistaloudellisen tilanteen ymmärtää. Tämän asiaintilan me olemme itse valinneet.
VastaaPoistaLähde:
https://www.president.gov.ua/en/news/garantiyi-bezpeki-j-dovgostrokovoyi-pidtrimki-ukrayina-ta-fi-90029
Volodymyr Zelenskyy kiitti Alexander Stubbia uudesta, 23. tukipaketista maahamme, jonka arvo on 188 miljoonaa euroa. Näin ollen Suomen antaman tuen kokonaismäärä täysimittaisen aggression alkamisesta lähtien on lähes 2 miljardia euroa.
”Olen kiitollinen siitä, että Suomi on taannut maamme jatkuvan sotilaallisen ja taloudellisen tuen. Olemme jo nyt saaneet 400 miljoonaa euroa sotilaallista tukea vuodelle 2024. Ja tämä summa kasvaa merkittävästi tämän vuoden loppuun mennessä ainakin kahden uuden tukipaketin ansiosta”, Ukrainan presidentti totesi.
Lisäksi Suomi valmistelee nelivuotissuunnitelmaa Ukrainan tukemiseksi. Kehitykseen ja jälleenrakennukseen on varattu 290 miljoonaa euroa.
Minulta ei ole noista ainakaan mitään kysytty
PoistaMeillä oli päättäjissä joskus ennen sivistysporvareita, mutta nyt sivistymättömiä räyhäporvareita, kun viimeinenkin sivistysporvareita lähtee kaupunginjohtajaksi.
VastaaPoistaMuseovirasto toimii nyt tosiaan härskisti. Museoiden pitäisi muka tuottaa voittoa.
VastaaPoistaEihän se Museovirasto asiasta päättänyt vaan meidän rakkaat poliitikkomme. Jos meidän varojamme työnnetään johonkin tärkeään, kuten nyt esimerkiksi sotimiseen, niin jostainhan varat on otettava pois. Ja ne otetaan sieltä, mistä nousee vähiten hälyä ja vastustusta.
VastaaPoistaMistäpä itse olisi varat ottanut? Velkaako otettaisiin lisää?
Totta tietysti on se, että erimerkiksi Suomen Ukrainalle sotimista vartena annetut rahat ovat aika pino. Verrataanpa. Kotkan Langinkosken museon vuosittaiset kulut ovat suuruusluokaltaan yhden miljoonan verran.
Kun verrataan tätä summaa esimerkiksi Ukrainalle annettuun tukeen, Langinkoskea olisi voitu rahoittaa 2000 vuotta. Siis kaksi tuhatta vuotta.
Tietääkseni Langinkoski tuottaa voittoa.
PoistaTunnen Museoviraston toiminnan melko hyvin oman työni kautta. Museovirasto on kauan sitten elänyt pyhällä hengellä. Mitään ylimääräistä byrokratiaa siellä ei ole karsittavaksi, kun jopa perustoiminnoista on vuosia sitten jouduttu karsimaan. Perustyön suorittajiakin on karsittu aikaa sitten.
VastaaPoistaEipäs nyt tuoda faktoja hyvään tunneorgiaan.
PoistaPitäisikö museioiden hoito ottaa pois museovirastolta, jos se kerran heidän mielestä on viraston vähiten tärkeä tehtävä!
VastaaPoista