tiistai 19. joulukuuta 2023

Jostakin pohjoisesta

 

Nälkämailta

 

Pentti Haanpää, Jauhot. Tarina pakkasen jäljiltä. Otava 1962, 111 s.

 

Haanpäällä on taito kuvata alkuperäisiä ihmistyyppejä ja heidän touhujaan samaan aikaan ulkopuolisen toteavasti ja armottoman osuvasti ja jopa purevasti, mutta kuitenkin huumorilla ja lämmöllä. Eivät ne ihmiset useinkaan toistaan kummempia ole, mutta se kohtalo teettää heillä yhtä ja toista.

Enimmäkseen kohteena ovat toimeentulon rajoilla keikkuvat korven pieneläjät, jotka ovatkin olleet kansalliskirjallisuutemme perusaineistoa hamasta Runebergista lähtien.

Realistinen kuvaus tosin syntyi vasta joskus 1800-luvun lopulla ja saavutti kai huippunsa vasta Kiannon ja Lehtosen teoksissa.

Olivatko nuo köyhät kylänloppulaiset pikemmin Käkriäisiä vai Saarijärven Paavoja? Kas siinä kysymys, jonka esitti vielä Matti Pulkkinen ja laajensi sitä näkemiinsä Afrikan kaskenpolttajiin.

Mitä tehdä sille ihmisainekselle, joka sikiämistään sikiää ja elää toimeentulon marginaalissa ja aina silloin tällöin on vaarassa kuolla nälkään, ellei saa apua?

Länsimainen hurskastelukulttuuri on päätynyt lähettämään sille yhä uudelleen ilmaista ruokaa kristillisen rakkauden ja ylijäämien dumppaustarpeen nimissä.

Kuitenkin jokainen ymmärtää, että se on myrkkyä paikalliselle yritteliäisyydelle ja tappaa sen vähänkin kotimaisen tuotannon, jota pahimmillakin alueilla aina sentään on yritelty.

1800-luvullakin asia ymmärrettiin. Kuvernööri tiesi, että ihmisten joukkomittainen nälkäkuolema olisi hänen uransa loppu, mutta toisaalta myös ilmaisen ruuan jakelu jo periaatteessa oli väärin niitä kohtaan, joiden oli kovalla työllä ollut hankittava leipänsä.

Jos taas rahvaalle annettaisiin rahaa, se lapsellisuuksissaan tuhlaisi sen joutavaan. Rahat juotaisiin ja mässättäisiin kenties mitä riisiä, sokeria ja kahvia. Kansa olisi sitten taas pian suu ammollaan vaatimassa lisää.

Kuvernööri keksi kuningasajatuksen: järjestetään hätäaputöitä, joista palkkaa ei makseta rahana, vaan jauhoina.

Idea oli periaatteessa hyvä, mutta poiki aivan kummallisia seurauksia, joista mainittakoon yhdenkin säyseän ja hyvin kunnollisen akan joutuminen vielä raskaana ollessaan puoleksi vuodeksi vankilaan.

Miten mekanismi toimi, en tässä selosta. Ei sitä ymmärtänyt kuvernöörikään, saati että olisi osannut ennakoida ns. oheisvahinkoja keksinnöstään.

Haanpään tyypit ovat omaa luokkaansa: yksi on romuluinen ja kirveellä veistetty turjake, toinen näyttää itikalta ja iniseekin samaan tyyliin. Muuan viisivuotias pikkupoika taas polttaa pikkupiippua ja rähähtää välillä miehekkäästi: ”Anna akka, saatana, tissiä!”

Mutta kaikella on tarkoituksensa. Tuonkaan akan talossa ei ole muutakaan lypsävää ja pitkä imetysaika varjelee kohtuuttoman useilta raskauksilta. Korvessa taas puheenparsi tuppaa usein muodostumaan aika villiksi. Asia taitaa olla nykyäänkin havaittavissa.

Siirtyminen jauhopalkkaan eli taas takaisin kohti luontaistaloutta tuottaa harmia monelle. Kauppiaalle jauhot ovat olleet luultavasti tärkein myyntiartikkeli kahvin ja sokerin ohella ja bisnekset ovat nyt kovilla.

 Pöllön näköinen ja köyhyyttään säälittelevä kirkkoherra taas ei saa toimitusmaksujaan, ennen kuin keksii keräytyttää ne jauhoissa. Viinaa itse asiassa ennen vieroksunut syrjäkulman eläjä rupeaa nyt keittelemään sitä ylijäämäjauhoistaan.

Itse asiassa koko jauhotus poikii yhteiskunnallisen ongelman, jonka seuraava sukupolvi jo näkee vääryyden huipentumana ja jokunen sen jäsen ihan sen takia höyrähtää tai herää sosialistiksi.

Tilanne muistuttaa ns, kehitysmaiden kurjimman osan tarinaa. Parastansa halutaan ja sitten käy kuten käy. Tutkimattomat ovat Herran tiet.

Vielä äsken mekin olimme kehitysmaa. Katastrofiapuun tarvittavaa viljaa saatiin meillekin ulkomailta, mutta kaikkihan se oli maksettava, joitakin pienempiä lahjoituksia lukuun ottamatta.

Nälänhädät olivat kova koulu, joka pakotti parantamaan elinkeinoja tai muuttamaan muualle. Näin se käy muuallakin. Eivät siinä sosialismit auta, eivätkä muutkaan poppakonstit, vaikka inhimillistä on kokeilla kaikkea mahdollista.

40 kommenttia:

  1. Ei auta kapitalismikaan, liikaa välistävetäjiä ja laiskottelijoita pörssissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joku sen potkaisi liikkeelle meillä.

      Poista
    2. "liikaa välistävetäjiä ja laiskottelijoita pörssissä"

      Tuota välistävetoa kutsutaan tuottavuuden kasvuksi ja rahat pörssissä ovat useimmiten kiinni realitaloudessa.

      Poista
    3. Noinhan sitä laiskottelua ja haitantekoa puolustellaan ja tyhmät uskovat.

      Poista
    4. Kovin helposti syntipukiksi aina löydetään kapitalismi. Siinä on kuitenkin aimo annos sanamagiaa, sillä mitä se on se kapitalismi. Sehän on talousjärjestelmä, jossa omaisuus ja tuotantovälineet voivat olla yksityisessä omistuksessa, jossa yrityksen talous voidaan erottaa henkilökohtaisesta taloudesta ja kysyntä ja tarjonta ohjaavat tuotantoa ja kaupankäyntiä. Ei se mitenkään ongelmaton systeemi ole, mutta kun pintaa vähän enemmän raaputtaa, niiden ongelmien syyksi taitaa paljastua se ihmisluonto, joka saa hamuamaan rahaa ja valtaa yli oman tarpeen ja se kyllä ottaa osansa talousjärjestelmästä riippumatta. Niinpä sen tuloksena tasa-arvon nimeä toistelevissa yhteisöissä toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset, ja niissä niille vähemmän tasa-arvoisille on tarjolla vähemmän hyvinvointia mutta enemmän kurjuutta ja kuria kuin siinä kapitalistisessa systeemissä.

      Poista
    5. Uskonto on uskonto, toisille se on kapitalismi, toisille raha.

      Poista
    6. Ja toisille katkeruus itseään rahantienaamiskykyisempiä kohtaan. Kyllä kapitalismi/markkinatalous on tuottanut ihmisille keskimäärin paremman elintason kuin muut yhteiskuntajärjestelmät (orjuus, feodalismi, kommunismi). Tuohon järjestelmään näyttää myös useammin liittyvän demokratia, joka tuottaa SUHTEELLISESTI suurimman vaikutusvallan yhteisiin asioihin.

      Poista
    7. Usko näemmä vahva. Kapitalismi on tuottaa meille tällä hetkellä vain huonoa, rumaa ja halpaa eikä sellaista mitä ihmiset haluavat. Lenkkitossuja kenkien sijaan, verkkareita housujen sijaan jne.

      Poista
    8. Ja niin se elintaso, auto on enemmän kahle kuin se vapauttaja jona sitä myydään.

      Poista
    9. Kyllä ihmeteltävä on, että kuinka innokkaita löytyy muita näistä "kahleista" vapauttamaan. Vaikka sitten pakolla. Nykyään on muotia yhden sortin uusi sosialismi: mitään ei saisi omistaa vaan joko liisata käyttöoikeus tai sitten päästä käyttämään ilmaiseksi jonkun muun omistamaa.

      Poista
    10. Hyvin olet itsesi ehdollistanut.

      Poista
    11. Eipä ole kukaan uskottavasti parempaa tarjonnut.

      Poista
    12. Elintaso nousi niinkauan kuin kapitalismille oli vaihtoehto ja kansaa piti "lepyttää" sen jälkeen kaikki on ollut pelkkää laskua.

      Poista
    13. Niinpä, nykyään meillä on tämä palveluyhteiskunta, jossa maksat itsesi kipeäksi itsepalvelusta kännykän "kätevällä" apilla ( yhdellä niistä sadasta jotka kansoittavat puhelimesi).

      Poista
    14. Kovin meni uskonnolliseksi tämä keskustelu kapitalismista. Ehkä se kertoo, että niin moni on uskonnollinen ihminen ja näkee asiat uskontoina. Kyseessä on kuitenkin talousjärjestelmä, jolle on jokseenkin selkeä määrittely ja jonka toteutuksesta on olemassa monia erilaisia variaatioita. Asiaan kuuluu, että niin järjestelmää kuin sen toteutustapoja kritisoidaan. Niin kuuluukin tehdä. Kritiikillä on yleensä kaksi hyödyllistä tarkoitusta. Sillä pyritään osoittamaan systeemissä parannuskohteita tai pyritään löytämään koko systeemille parempia vaihtoehtoja. Sellainen kritiikki, joka ei toteuta kumpaakaan ehtoa, on yleensä pelkkää hyödytöntä marinaa. Kapitalistisen systeemin toteutuksista löytyy kyllä kritisoitavia asioita ja sitä parannuksiin tähtäävää kritiikkiä myös esitetään jatkuvasti, paremmalla tai huonommalla menestyksellä. Vaihtoehtoisten ratkaisujen esittäminen sen sijaan on paljon heikommalla pohjalla. Eipä ole juuri tullut vastaan sellaista vaihtoehtoista systeemiä, jonka toimivuudesta olisi jonkinlaista näyttöä tai jonka voisi jollakin uskottavilla perusteilla odottaa toimivan. Tähän asti esitetyt vaihtoehdot ovat kaatuneet viimeistään siihen, että olisi tarvittu toisenlainen ihmislaji, jotta ne olisivat toimineet. Sosialismin toimimaan saamiseksi sitäkin kai yritettiin, mutta tulokset olivat vähintäänkin huonoja. Mutta odotan kiinnostuksella, jos joku joskus onnistuisi hyvän ja uskottavan ratkaisun esittämään.

      Poista
    15. Enimmäkseen näin kyllä. Itse toimin palvelualalla. Sosialismissa olisi helpomy, kun ei olisi mitään väliä, että onko asiakkaita tai edes palvelua. Minusta kyllä tulimme toimeen oikein hyvin ilman mitään Wolt-lähettejä.

      Poista
    16. Kovin se tuntuu olevan uskonasia monelle tuo pyhä kapitalismi ja taloustiede ( ei saa kritisoida).

      Poista
    17. Kapitalisteilla on jonkinlainen häiriintynyt tahtotila haluta itselleen monopoli ja se yleensä tarkoittaa markkinatalouden hyvien puolien katoa. Samalla tulee tunne omasta ylivoimaisuudesta ja hulppeita liksoja pidetään omana ansiona eikä sen koneiston ansiona joka menestyksen on saanut aikaan.

      Poista
  2. "Vielä äsken mekin olimme kehitysmaa. ..Nälänhädät olivat kova koulu, joka pakotti parantamaan elinkeinoja tai muuttamaan muualle."

    Tässäpä olisi blogin aihe: kaari 1860-luvun nälänhädästä 1960-luvun alkavaan hyvinvointivaltioon, huikea menestystarina, verellä hiellä ja kyynelillä ostettu.

    VastaaPoista
  3. Jälleen asiapitoista mietiskelyä: viinankeitto ja köyhyys ovat tavallaan synonyymejä, vaikka pontikka onkin aina taattu myyntiartikkeli.
    Haanpään ongelma, kuin Paavolaisenkin, oli monasti se että korkkia ei koskaan suljettu.
    Joskus nuoruudessani isäni toi Kentän ja kasarmin sekä Korpisotaa - kirjat huoneeseeni, kehoittaen lukemaan. Päällimmäinen muistoni oli se ihmettely, miksi kummassa Kenttä ja kasarmi saattoi saada niin suuren kohun aikaan. Oliko Suomen mielipideilmasto propagoitu niin yhtenäiseksi että moinen, mielestäni kevyesti kriittinen teos voi suututtaa koko yhteiskunnan.
    Vastikkeeton apu on ikuinen ongelma, sehän on poikinut mm. tämän kehitysmaalaisperäisen maahanmuutto-ongelman, siinä missä myös pysyvän köyhyyden sen tuen saajille: ongelman ratkaisu tuottaa uuden ongelman.
    Kuten mm. sosialismi. Sosialismi tai kommunismi eivät ole realismiin suuntautuvia, vaan tunteisiin ja ihanteellisuuteen kytkeytyviä haavekuvia.
    Mutta niiden sisältö on uskontoa käänteisestä diktatuurista, proletariaatin diktatuurista: Diktatuuri on pelon metodi. Tässä tapauksessa, protokommunistisessa vallankumouksessa, pelkoa ja terroria levittää köyhällistö entistä omistavaa luokkaa kohtaan.
    Todellisuudessa kuitenkin uusi, kommunistinen eliitti, on on ottanut diktatorisen vallan (Josif Vissarionovitš Džugašvili) ja kohdistaa sen kaikkea itsensä ulkopuolella olevaa kohtaan, mukaanlukien työtätekevät ja köyhät sekä muuten osattomat ihmiset.
    Olemme rajallisia, siitä se johtunee. Suuri osa ihmiskunnasta on nähnyt keisarin vaatteet kuin myös Tokatzierin juoksevan kolmanneksi.
    Ja todellakin, on kysymys alkemiasta jos kuvittelemme että voisimme - etiikkaan vedoten - moralisoida paskan kullaksi: todellisuus on aniharvoin sitä, mitä toivoisimme sen olevan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Jälleen asiapitoista mietiskelyä: viinankeitto ja köyhyys ovat tavallaan synonyymejä, vaikka pontikka onkin aina taattu myyntiartikkeli.
      Haanpään ongelma, kuin Paavolaisenkin, oli monasti se että korkkia ei koskaan suljettu."

      Kahdeksan surmanluotia? (No ei sillä että päähenkilöstä olisi ihmisihanteeksi ollut...) Kumma kyllä alunperäinen esikuva on edelleen hengissä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tauno Pasanen , ainakin Wikipedian tietämän mukaan.

      " Joskus nuoruudessani isäni toi Kentän ja kasarmin sekä Korpisotaa - kirjat huoneeseeni, kehoittaen lukemaan. Päällimmäinen muistoni oli se ihmettely, miksi kummassa Kenttä ja kasarmi saattoi saada niin suuren kohun aikaan. Oliko Suomen mielipideilmasto propagoitu niin yhtenäiseksi että moinen, mielestäni kevyesti kriittinen teos voi suututtaa koko yhteiskunnan."

      Mikä nyt sitten aina meneekään ns ihon alle. Tuskinpa jokin Salaman "Juhannustanssit" enää tänäpä ketään hätkäyttäisi. No tämä sillä varauksella, että koskee vain ns. valtavirtaista kristinuskoa. Nämä Rauhan Uskonnot™ ym. Toiseusaatteet ovatkin sitten luonnollisesti asia erikseen...

      -J.Edgar-

      Poista
    2. "Mikä nyt sitten aina meneekään ns ihon alle."
      Tämä oli se ihmetykseni aihe, ihmettelin sitä jo nuorena miehenä: Keskiajalla käytiin noitaoikeudenkäyntejä, vieläpä aivan tosissaan ja vakavalla mielellä.
      Menneet ismit, uskonnot tms. on aina otettu hartaudella ja tulisen vakavasti.
      Ja nyt, ilmaston muutos! Tekisi mieleni sanoa ruma sana, niinkuin se on....
      Odotan sitä hetkeä kun vihreä valopää (niitä riittää) tulee ja kertoo jääkauden johtuneen paleoliittisen neandertalin ihmisen nuotiotulista.
      No. Uskonasiat ovat pyhiä ja niiden rienaaminen rikollista.

      Poista
    3. Ihmisellä tuntuu olevan jokin eriskummallinen tarve johonkin perustavanlaatuiseen syyllisyyteen, olipa tälle sitten aihetta tai ei. Ja tämä meikäläinen evankelis-luterilaisuus (siis noin enämpi kulttuurina kuin teologiana) tuntuisi vielä aivan erityisesti rohkaisevan tätä taipumusta. Tietysti johonkin Perisyntiin™ (mihinkä tahansa päivän kurssiin noteerattuun sellaiseksi määriteltyyn) vetoaminen on toki se helppo tie, se kun selittää tavallaan kaiken, eikä toisaalta yhtikäs mitään... Vain morkkis jostakin jää jäljelle.

      -J.Edgar-

      Poista
    4. "Sosialismi tai kommunismi eivät ole realismiin suuntautuvia, vaan tunteisiin ja ihanteellisuuteen kytkeytyviä haavekuvia."

      Mutta olihan niissä jotain kaunista: viisas ja omaa etua tavoittelematon eliitti johtaisi vähemmän tiedostavan ja siksi vastustelevan enemmistön Onnelaan, jossa kukaan ei riistä ketään ja jossa tieteen saavutusten avulla yltäkylläisyys virtaa. Ei ihme, että tuollaisen haaveen vuoksi oltiin valmiit tekemään uhrauksia omasta ja etenkin toisten puolesta.

      Ja kyllähän tuo unelma melkein saavutettiin - 1970-luvun Ruotsissa.

      Poista
    5. Tapio Suhonen, noitaoikeudenkäyntejä käytiin pääasiassa uuden ajan alussa ja huippu oli 1600-luvulla, samaan aikaan kun käynnissä oli tieteellinen vallankumous.

      Poista
  4. "Lujastipa luotit kirvesvarteen", totesi Haanpään romaanihenkilö eräässä novellissaan köyhälle metsätyömiehelle, jolla oli päälle laukeavassa tönössään jälkikasvua näkysälle asti...eikä siihen aikaan leipä puista lähtenyt leikillä!

    Entäpä nykymaailman aikaan? Nyt voi kaksi täysi-ikäistä perustaa perheen tuosta vain ilman mitään ammattia, ja asunto löytyy kunnan vuokrakämpästä, eikä vuokrasta tarvitse huolehtia, eikä oikeastaan mistään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haanpään aikaan sentään luotettiin kirvesvarteen, nyt puolestaan johonkin aivan muuhun, eikä ns. jokapäiväinen leipä enää mihkään riitä (muista perus-soskun palveluista nyt puhumatta), vaan pitäisi saada vähintään kuu ja Otavan tähdet taivaalta noin huomenlahjaksi, aivan siitä riippumatta, mikäpä se ns. objektiivisempi neuvottelupositio sitten ehkä lieneekään... https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000010051926.html

      -J.Edgar-

      Poista
  5. "Haanpäällä on taito kuvata alkuperäisiä ihmistyyppejä ja heidän touhujaan samaan aikaan ulkopuolisen toteavasti ja armottoman osuvasti ja jopa purevasti, mutta kuitenkin huumorilla ja lämmöllä. Eivät ne ihmiset useinkaan toistaan kummempia ole, mutta se kohtalo teettää heillä yhtä ja toista."

    Haanpäätä, varsinkin novelleja, on tullut jonkin verran lueksittua. Oivaltava kirjaltaja monin tavoin, voisi luonnehtia vaikka hieman semmoiseksi vasemmistolaisemmaksi versioksi Veikko Huovisesta, oman aikansa mittapuilla siis. Ja esim. luontokuvauksissa on havaittavissa ilmeistä yhtäläisyyttä, joten vaikutustakin on ollut. Taidettiinhan Haanpäätä ns. patentti-isänmaallisten taholta sovitella jopa polseviikin ym. Ilmestyskirjan Kauhistusten kaapuun, mutta siihen tarkoitukseen aivan liian individualistinen, johonkin tyrannialla ratsastavaan systeemiin sopiakseen... No siinäpä voisi olla pätevä (tai ainakin useimpia nykyjään poseeraavia alan edustajia huomattavasti pätevämpi) esikuva monelle nykyisellekin skyldyyriwassarille, sano.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oudoltahan se nyt tuntuu. Korpisotaa oli sitten luultavasti paras tuon sodan kaunokirjallinen kuvaus näihin asti ja sitä paitsi autenttinen.

      Poista
  6. Joku antiikin viisas sanoi, jos tunnet itsesi olet suuren valtakunnan kuningas. Itsensä tunteminen ja itsensä kunnioittaminen ovatkin niin vaikeita taitoja, että suurin osa turvautuu toisten ongelmien ratkaisuun tai jopa syyttelyyn. Sartre sanoi, jos juutalaisia ei olisi niin antisemiitti keksisi ne. Samaa pätee hyvää tarkoittaviinkin, jos köyhiä ja kurjia ei olisi, niin hyvää tarkoittavat keksisivät ne. Onneksi köyhyys on ikuisesti uusiutuva luonnonvara ja varsinkin kun suhteellinen köyhyys ajaa hätätilassa saman asian. Niin kuin historia ja nykyisyys osoittavat, hyvää lähdettiin tekemään, sutta saatiin aikaan. Voi olla, että vain katastrofiapu on aina paikallaan, vaikka siitäkin aina melkoinen osa valuu parempiin suihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sartre taisi ratsastaa tuossa lainavalolla, olikohan Goebbelsin viisaus (ellei aiempaakin perua?) tuo, että jos juutalaisia ei olisi, niin... Ja muutettavat muuttaen sama Tiedostavaistollakin™, eli jos razizteja, impiwaaralaisia, ym. juntteja ja Pahoja Ihmisiä™ ei olisi, niin...? ;)

      -J.Edgar-

      Poista
    2. Useimmille itsensä tunteville on kovin vaikeaa myöntää, että onkin kriittisesti tarkasteltuna melko vajavainen yksilö, joskus jopa melkoinen paskiainen. Siksi niitä ongelmia etsitään ulkopuolta.

      Poista
  7. "Nälänhädät olivat kova koulu, joka pakotti parantamaan elinkeinoja tai muuttamaan muualle. Näin se käy muuallakin. Eivät siinä sosialismit auta"

    Neuvostoliitto oli poikkeus, koska se oli viljarikas. Mustamultaa oli paljon, varsinkin Ukrainassa, ja viljaa piisasi hyvin vodkan tuotantoon. Hitlerhan oikein junilla kuljetti mustamultaa Saksaan Ukrainasta. Nälänhädät ja miljoonien kuolemat olivat Stalinin/Moskovan järjestämiä. Lähes kaikki talonpojat olivat julistettu kulakeiksi eli kommunismin vihollisiksi, joilta viljat oli ryövätty ja myyty Länteen saadakseen valuuttaa. Stalin/Moskova järjesti peräti taloudellisen hyökkäyksen Länttä vastaan, kun viljaa ja puutavaraa myytiin sinne pilkkahintaan vuosikausia ja aiheutettiin näin taloudellisen katastrofin, sillä omat viljat ja puutavarat eivät menneet kaupaksi.

    Neuvostoliitossa nälkään kuoli useita miljoonia ihmisiä, varsinkin Ukrainassa.

    Putin on stalinismin lapsi. Hän julisti juhlallisesti oman credonsa: "Zatshem nam mir, v kotorom net Rossii." (Mihin me tarvitsemme maailmaa, jossa ei ole Venäjää.)

    Putin/Moskova haluaa siis olla Lännessä läsnä kaikkialla: puolueissa, hallituksissa, perheissä, ja jopa nukkua samassa sängyssä. Stalinismin Putin on/lienee jo permanenttinen tosiasia, koska aikoinaan Venäjän Dumassa oli julistettu: "Jest' Putin , jest' Rossija. Net Putina, net Rossii." (On olemassa Putin, on Venäjäkin olemassa. Ei ole Putinia, ei ole Venäjääkään.) Siis: Eläköön Tekoputin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Stalin/Moskova järjesti peräti taloudellisen hyökkäyksen Länttä vastaan"

      Siihen kuului myös Suomen satamatyöläisten lakon kestäminen kaksi vuotta, koska lakkorahat/palkka satamatyöläisille tuli Moskovasta. Näin suomalainen puutavara ei päässyt maailman markkinoille kaksi vuotta.

      Poista
    2. > Nälänhädät olivat kova koulu..

      Eikä Ukraina kärsinyt pahiten. Ukrainan väkiluku väheni 20,5 %, kun taas Kazakstanin väkiluku väheni 30,9 % ja Venäjän Volgan alueella väkiluku väheni 23 %.

      > Nälänhädät ja miljoonien kuolemat olivat Stalinin/Moskovan järjestämiä…

      Niinpä tietysti.

      Poista
    3. Mahtaako nyt tiedossa olla jokin uusi tutkimus, jonka mukaan nälänhädät eivät olleetkaan Stalinin/Moskovan järjestämiä? Ei taida sellaisia olla Venäjälläkään tutkijapiireissä.

      Poista
    4. ”… Mahtaako nyt tiedossa olla jokin uusi tutkimus, jonka mukaan nälänhädät eivät olleetkaan Stalinin/Moskovan järjestämiä?...”.

      No katsotaanpa. Iskepä sinä nyt ensi hätään pöytään tutkimus – siis tutkimus eikä lässytystä – että nälänhädät olivat Moskovan järjestämiä. Siis että Venäjän hallinto halusi ja tappoi ihmisiä nälkään tarkoituksella.

      Otetaan sitten esimerkiksi eräs kirja, jonka Esko Aho on kääntänyt suomeksi. Kyse on siis Jegor Gaidarin kirja, jossa analysoidaan Neuvostoliittoa tyyliin ”mitä me oikein mokasimme”.

      Lyhyesti: Neuvostoliiton omat hallintoviranomaiset sanovat, että yksi nälänhädän syy oli se, että teollistamiseen ryhdyttiin liian aggressiivisesti. Maatalouteen jäi liian vähän osaavaa väkeä. Ja sen lisäksi maataloutta laajennettiin alueilla, joilla ei ollut edellytyksiä jatkuvaan, varmaan tuotantokapasiteettiin.

      Poista
    5. Tarjonnan romahtamisen aiheutti ogaanisen hajautetun talousjärjestelmän korvaaminen keskusohjauksella, joka ei toiminut millään tasolla. Miten käy nyt kun keskusäly ohjaa tulevaisuuden taloutta ja ihmisiä. Mittarointi ja takaisinkytkennät toimii, hierarkiat puuttuu, mutta ihmisen merkitys voi typistyä digisfäärin pientä asiaa käsitteleväksi soluksi, mikä murentaa yhteisöjen ja yhteiskunnan luottamusta.

      Poista
  8. Pentti Haanpään tuotantoon kannattaa tutustua. Ajankohtainen kirjailija myös nykyisen riistokapitalismin Suomessa.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.