sunnuntai 17. joulukuuta 2023

Maagin tarinoita

 

Huuhaata miljoonille

 

Paulo Coelho, Pyhiinvaellus. Suomentanut Sanna Pernu. Bazar kustannus 2006, 285 s.

 

Paulo Coelho on portugalinkielisen maailman myydyin kirjailija, jonka teoksia on saatu kaupaksi kymmeniä miljoonia. Hänet on valittu Brasilian kirjallisuusakatemiaan ja hän on saanut tukuttain erilaisia kansainvälisiä palkintoja.

Jo asema portugalinkielisen maailman tunnetuimpana edustajana oli riittävä syy tutustua henkilön tuotantoon.

Tämän kirjan alkuperäinen nimi on O Diario de um Mago eli se siis on taikurin -kirjoittajan itsensä- päiväkirja. Nimessä ei ole tippaakaan huumoria, vaan kirjoittaja esittää itsensä maagina, tietäjänä. Sanaa magohan käytetään myös Itämaan tietäjistä (Reyes Magos, viroksi muuten Hommikumaa targad)).

Kirjoittaja lähtee pyhiinvaellusmatkalle Santiago de Compostelaan, joka ulottuu Ranskan Baskimaasta Atlantin liepeille ja on pituudeltaan noin 700 kilometriä. Klassisista pyhiinvaelluksista sen on ns. tavallisten ihmisten reitti. Muita suuria kohteita ovat Rooma ja Jerusalem, joista kullakin on oma luonteensa.

Roomassa on Pyhän Pietarin hauta Pietarinkirkon alla ja Jerusalemissa varsinainen Pyhä Hauta, joka tietenkin on tyhjä. Santiago de Compostelassa taas on Pyhän Jaakobin hauta, Pyhä Jakob on espanjaksi Santiago ja Compostela tulee sanoista Campo de Estrela -tähden niitty. Tuolla niityllä kerrotaan Neitsyt Marian ilmestyneen.

Sivumennen sanoen, espanjalaisten konkistadorien sotahuuto Amerikassa oli juuri ”Santiago!” ja olen hienokseltaan odotellut, milloin kko sana woketetaan pois tahraamasta tietoisuuttamme, mutta latinalainen maailma ei taida olla vielä niin pitkällä.

Joka tapauksessa kirjoittaja-maagi oli lähtenyt tuolle tielle RAM-veljestön toimeksiannosta. Vaelluksen tuottama viisaus oli kohottava hänen ymmärrystään sille tasolle, että hänelle voidaan luovuttaa miekka, joka hänelle kuului, kun hänet oli vihitty RAM-mestariksi.

RAM oli (ja on?) hyvin pieni katolisen kirkon piirissä toimiva järjestö, jonka nimi koostui sanoista REGNUM AGNUS MUNDI -maailman valtapiirin karitsa. Sivumennen sanoen tässä kirjassa ja netissä sanat kirjoitetaan myös muodossa REGUS AGNUS MUNDI. Mitä sitten tarkoittaneekaan, outoa toki.

Mutta outous on kirjan tavaramerkki. Kun miekka -jota ei saanut vielä ottaa mukaansa- oli maagille ensi kerran luovutettu, se oli tapahtunut maailman esoteeristen järjestöjen yhteisen elimen Perinteen kokouksessa.

Miekan ei tullut kauan pysyä huotrassa, ettei se ruostuisi. Kun se oli sieltä otettu, ei se tullut sinne palata, ennen kuin se oli tehnyt jotakin hyvää, avannut tien tai maistanut vihollisten verta…

Mutta miekkansa mestari sai siis vasta pyhiinvaelluksen jälkeen. Tuo pyhiinvaellusreitti on nykyään erittäin suosittu, mikä saattaa liittyä tämän kirjankin suosioon. Keskiajalla sen kävelivät miljoonat, mutta välillä se joutui unohduksiin palatakseen sitten taas muotiin kuten monet muutkin pyhiinvaellusreitit näinä uuden keskiajan alun vuosina.

Pyhiinvaellus on tavallista tallustelua enimmäkseen yksitoikkoisissa maisemissa, paitsi että mestarille annettu ohjaaja auttaa näkemään, mitä ympärillä oikeasti on: paholaisia ja enkeleitä.

Ohjaaja myös teettää oppipojaksi alennetulla mestarilla kaikenlaista. Mestari kehaisee omaavansa telekineettisiä kykyjä ja vaikkapa lasin pudottaminen pöydältä pelkällä hengen voimalla on pikkujuttu. Raskaan puisen ristin hän joka tapauksessa joutuu pystyttämään käsivoimin.

Maagit eivät ole kaikkivaltiaita, kaukana siitä ja sama koskee enkeleitä ja paholaisia. Mestari joka tapauksessa seurustelee niiden kanssa ja pyrkii luomaan kuhunkin asianmukaiset suhteet.

Ennen muuta hän matkalla oppii erilaisia jooga- ja mietiskelyharjoituksia, joiden avulla hän manipuloi tietoisuuttaan On väitetty, että munkkien lakkaamaton rukoilukin aikoinaan ((ja kai nykyäänkin) johti sellaiseen veren hiilidioksidipitoisuuteen, joka aiheutti hallusinaatioita.

Tässä ei kyse ole mystiikasta, jolla aina on oikeutuksensa ja joka tarkoittaa tapaa ymmärtää asioita toisin kuin arkitodellisuus vaatii. Mystinen kokemus saattaa tulla psykedelisistä aineistakin ja arvattavasti maaginen ajattelu tekee silloin tilaa kaikenlaisille legendoille.

Muistan, että joskus 1970-luvulla oli hippipiireissä muotia Carlos Castanẽdan kirja Don Juanin opetukset, joka oli silkkaa magiaa. Myös Tiibetin kuolleiden kirja oli keskeistä lukemistoa.

Molemmat mainitaan tässäkin ja tiettyä hippimäisyyttä on runsaasti koko tarinassa ja sen synkretistisissä esoteerisissä kokouksissa.

Mestari saa lopulta miekkansa Temppeliherrojen muinaisessa linnassa erilaisten esoteeristen lahkojen kokouksessa.

Lukija, joka saattaa aina välillä kiinnostuakin kertojan kokemuksista, joissa arkipäiväisyys lomittuu esoteerisen kanssa, ei tietenkään välttämättä usko lukemaansa eikä tarvitsekaan, kyseessähän on fiktio.

Fiktio esitetään tässä kuitenkin omaelämäkerrallisena matkakertomuksena ja voin kuvitella, että noin salamyhkäiset kokemukset ja noin erikoisten piirien tunteminen saattavat hyvinkin lisätä kirjojen kiinnostavuutta juuri latinalaisessa Amerikassa, jota kyllä en sen enempää tunne, sitä koskevaa tutkimusta kyllä hiukan.

Suomessa kirjailija taitaa olla aika vähän luettu, vaikka kirjoja on käännetty paljonkin. En ihmettele asiaa.

17 kommenttia:

  1. Sopiva annos esoteoriaa kutkuttaa mukavasti mielenkiintoa. Varsinkin nykyään, kun aivotutkimus kertoo mielen ja ajatuksien todellisista mahdollisuuksista. Castanedaa luin jo kauan sitten ja Coelhoakin vähän. Itse olen syntymäskeptikko, joten en pelkää hurahtamista, enkä uskoon lankeamista, mikä vaara tuntuu olevan aika yleinen vaiva niin ennen kuin nykyäänkin. Juutuubihan on nykyään täynnä mitä mielenkiintoisimpien hörhöjen luentoja, joita näin eläkeläisenä on aikaa silloin tällöin katsella, koska normaalin television katselun olen jättänyt kokonaan. Joe Dispenza on näitä uudempia hörhöjä, joka panee mielikuvituksen vauhtiin ja onhan meillä Suomessakin tohtori Johanna Blomqvist, joka tutkii hörhöilyä tieteen näkökulmasta. Suomalaisten yleinen vika on ajatella liian kaavamaisesti, joten annos mielikuvituksen laajentajaa on aina pakallaan.

    VastaaPoista
  2. Uskonnot ovat yksi ymmärryksen, tai ehkä juuri ymmärtämättömyyden sanansaattaja.
    Mistä emme tiedä: mystifioimme, joskin pyrimme kuitenkin selittämään.
    Tämä lienee se kulmakohta, josta alkavat vallankäytön tahtomukset:
    "Te ette ymmärrä mutta minä selitän". Näin toimivat useimmat
    poliitikot. Valikoivalla empirismillä ei kuitenkaan voi ajaa fenomenologisen prima causan yli.
    Tai miksi ei, voimmehan laulaa - kalevalaiseen tapaan - vastaansanoja suohon.

    Matemaattiset mallit selittävät jotakin mm. tilasta, jopa ajasta.
    Kuitenkin esim. tilan rajallisuuden ymmärrys on vain havaintojemme rajoissa: Esim. avaruus on rajallinen, sen ulkopuolella ei ole mitään, kuinka ymmärrettävää se empiirisesti on?
    Siksi siis, mystiikka, uskonnot, magia yms. Ikävä kyllä.

    VastaaPoista
  3. "espanjalaisten konkistadorien sotahuuto Amerikassa oli juuri ”Santiago!”..REGNUM AGNUS MUNDI -maailman valtapiirin karitsa. Sivumennen sanoen tässä kirjassa ja netissä sanat kirjoitetaan myös muodossa REGUS AGNUS MUNDI."

    Eipähän noina aikoina valkoisen miehen silmille hypitty, oi noita aikoja.

    VastaaPoista
  4. Coelhon kirjat ovat suhteellisen tunnettuja, luettuja ja myytyjäkin Suomessa ainakin vähän nuoremman väen keskuudessa. Jos on kallellaan esoteerisempaan new age-kirjallisuuteen, hän saattaa olla kiinnostavaa luettavaa. On hänellä realistisempaakin tuotantoa, vaikka se usein pyöriikin mainitsemasi magian rajamailla. Coelho on maailmalla kovasti palkittu kirjailija ja onpa hänet nimetty YK:n rauhanlähettilääksikin, muutenkin hänen tarinansa on kiinnostava. Muistaakseni kyseinen musikantti joutui 70-luvulla Brasiliassa sotilashallinnon pidättämäksi, kiduttamaksi ja vankilaan epäsovinnaisten laulujensa ja kirjoitustensa takia. Ilmeisesti mielipidevankeutta seurasi myös pyörähdys psykiatrisessa insituutissa.

    Coelhon maallisessa vaelluksessa Santiago de Compostelan etappi on osa kokonaisuutta, joka on luettavissa hänen osin autobiografisissa teoksissaan.

    VastaaPoista
  5. "Ennen muuta hän matkalla oppii erilaisia jooga- ja mietiskelyharjoituksia, joiden avulla hän manipuloi tietoisuuttaan On väitetty, että munkkien lakkaamaton rukoilukin aikoinaan ((ja kai nykyäänkin) johti sellaiseen veren hiilidioksidipitoisuuteen, joka aiheutti hallusinaatioita."

    No eivätkös jotkin Delfoin oraakkelitkin jo aikanaan impanneet jotain rikkihöyryjä? Ja shamaanit ym poppamiehet käyttivät ns taikasieniä sun muita rohtoja samaan tarkoitukseen. Joten aika vanhaa perua lienee tuo psykedelia ja "tajunnan laajentaminen", joten hipit taisivat lähinnä keksiä pyörän uudelleen, niin sanotusti.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiväthän hipit sentään mitään uutta keksineet Ehkäpä poliittista hälläväliohjelmaa lukkunottamatta. Uskontojen psykedeelisiä taustoja olivat tutkineet mm. William James ja Aldous Huxley.

      Poista
    2. On syytä erottaa toisistaan ihmismielen pohjalla aina oleva "magia" ja näitä alkuperäisiä omnipresenssin ja omnipotenssin tuntoja toistelevat, toinen toistaan kummallisemmat "opilliset" ilmentymät.

      Omnipresenssin ja omnipotenssin tunnot ovat esimerkiksi kaikkien maailman uskontojen pohjalla. Taloususkontomme fundamenttina toimiva, pohjimmiltaan uskonnollista kaikkivoipaisuuskuvitelmaa elättävä numeerinen "raha" on paljon vaarallisempaa magiaa kuin muotimystikoiden opetukset.

      Eurooppalaisella uudella ajalla aivan erityisiä auktorisoituja muotoja saanut opillis-tiedollinen ajattelu toi mukanaan perinteisiä uskontoja korvaavat "ismit", ja kovinhan me esimerkiksi kaikenlaisiin poliittisiin ideologioihin nykyisin uskomme.

      "Opillisuus" on kovin moniteräinen miekka. Yksi vaarattomimmista ilmiöistä ovat juuri nuo erilaisten puolihullujen ja hippihihhuleiden elämäntapajulistukset ja -ohjeistukset. Oikeasti vaarallisia -- siis todellakin koko sivistyksemme tuhoutumista tarkoittavia -- ovat täysin maagisilla, yliyleistävillä ylevöitetyillä yleiskäsitteillä ylöskirjatut "ihmisarvo- ja -oikeusideologiat".

      Poista
    3. ”No eivätkös jotkin Delfoin oraakkelitkin jo aikanaan impanneet jotain rikkihöyryjä?” Suitsukkeiden seassa käytettyjen palavien Hulluruohon (Datura Stramonium) siemenien savua, kuulemma. Kasvin sisältämät alkaloidit aiheuttavat hallusinaatioita.

      Poista
    4. Suomessa paikallisia hihhuliliikahduksia aiheutti torajyvä. Se on sienitauti, joka huonona satovuotena saastuttaa viljaa huumausaineella. Aikoinaan jopa kokonaiset kyläväestöt saattoivat mennä tillintallin ruokaviljasta. Tästä on kirjoittanut mm Hannu Lauerma.

      Poista
  6. ”Maagin tarinoita”
    Asiasta toiseen: ”putinilaisia tarinoita”

    Moskovassa on paraikaa menossa Yhtenäinen Venäjä puolueen XXI kokous. Ohessa puoluekokouksen edustajien lausahduksia Putinista/putinismista:
    -- ”nas metallurgov on nikogda ne obmanul”, meitä metallurgeja hän ei koskaan pettänyt;
    -- ”on nikogda nas ne predast”, hän ei koskaan kavalla meitä;
    -- ”kogda natshalas’ SVO, my ne znali tshto eto”, kun SVO (erikoinen sotilaallinen operaatio) alkoi, me emme tietäneet mitä se on;
    -- ”my uzhe pobedili v SVO”, me olemme jo voittaneet SVO:ssa;
    -- ”on wvel Rossiju v epohu natsional’no-duhovnogo vozrozhdenija”, hän johdatti Venäjän kansallis-henkisen uudestisyntymisen aikakauteen;
    -- Jne.


    VastaaPoista
  7. Suomi tarvitsee uuden Valtakunnanoraakkelin, Paavo Haavikon kaltaisen.

    VastaaPoista
  8. Jedinaja Rossija (Yhtenäinen Venäjä) -puolueen kokouksessa Moskovassa tuli esiin myös Putinin logiikka/kierologiikka. Hänen mielestään NATO lähestulkoon varasti Suomen Venäjältä, NATO peräti imi Suomen itseensä.

    VastaaPoista
  9. Älä julkaise!!! Jos haluat, että en kommentoi blogiasi, niin sano suoraan. Pysyn poissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älähän nyt hermoile. En tiedä koskaan jättäneeni tekstiäsi julkaisematta. Joskus jokunen kommentti jää huomaamatta ja ilmestyy viiveellä, mistä pahoittelut.

      Poista
    2. Sorry, luulin että kommenttini oli loukkaava tms.
      Alles bravados....

      Poista
  10. Paulo Coelhon nimestä muutamat irvileuat ovat kehittäneet suomalaismuunnoksen Pauli Kohelon. Netistä löytyvän tiedon mukaan se on nimimerkki, jonka takana epäillään olevan hyviä kirjailijoita. Pauli Kohelo on ristijärveläinen metsuri ja visionääri.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.