sunnuntai 1. lokakuuta 2023

Symposiumi vedenjakajalla

 

Lajin kohtalo

 

Ihminen ja hänen tulevaisuutensa. Toim. Gordon Wolstenholme. Suomentanut Juhani Jaskari. WSOY 1965, 429 s.

 

Tämä kokoomateos on alun perin lääketieteeseen keskittyneen Ciba-säätiön vuonna 1963 julkaisema ja siinä on artikkelien lisäksi myös useita asiantuntijoiden keskusteluja. Osallistujien joukossa on maineikkaita nimiä: UNESCO:n ja WWF:n perustajin kuulunut Sir Julian Huxley, ihmisen vanhenemisen biologian ja seksuaalikäyttäytymisen tutkija Alex Comfort, nobelistit J. Lederberg, P.B. Medawar, A. Szent-Györgyi, F.H.C. Crick ja H.J. Muller ja niin edelleen, kaikki aikansa huippunimiä.

Siihen aikaan, kun tämän kirjan pohjana oleva symposiumi pidettiin, oli ydinsodan uhka varjostanut ihmiskuntaa vasta puolentoista vuosikymmenen ajan ja sitten aktualisoitunut Kuuban kriisissä juuri samoihin aikoihin. Ehkäisypillerit eivät vielä olleet tulleet markkinoille ja geeniteknologia oli lapsenkengissään, vaikka DNA oli löydetty jo vuona 1953. Toinen sen löytäjistä, F. Crick oli mukana tässä symposiumissa ja kirjassa. Hän sai nobelinsa vuonna 1962.

Voi siis sanoa, että symposiumille -ja kirjalle- oli suuri sosiaalinen tilaus: ihmiskunta oli selvästi astumassa tai jo astunut uuteen vaiheeseen kehityksessään, eikä sen kohtalo ollut suinkaan itsestään selvä. Ihmiskuntaa biologisena populaationa uhkasivat monet vaarat, mutta samaan aikaan tieteen kehitys lupasi avata portteja myös sen perimän manipuloinnille, missä piili sekä suuria lupauksia, että tuntemattomia vaaroja.

Huoli maapallon riittävyydestä ja luonnon saastumisesta lisääntyi nyt voimakkaasti ja Julian Huxley nosti avauspuheenvuorossaan esille erityisesti Rachel Carsonin kirjan Hiljainen kevät, joka varoitti hyönteismyrkkyjen ympäristövaaroista. Vuonna 1962 ilmestynyt kirjahan oli aivan tuore.

Valtava väestönkasvu näytti hallitsemattomalta ja lineaariselta ja ruuan tuotanto sen sijaan laahasi jäljessä, kuten jo Malthus oli todennut. Kaupungit pyrkivät kasvamaan suuremmiksi kuin oli järkevää ja kohtuullista, teollisuus aiheutti taipumusta liikatuotantoon ja hyödykkeiden epätasaiseen jakaantumiseen ja niin edelleen. Väestön äkkikasvu pakotti esittämään kysymyksistä perustavimman: Mitä varten ihminen on olemassa?

Läntinen talous perustui siihen, että ihmisille oli onnistuttu uskottelemaan, että heidän onnensa edellytti yhä uusien tavaroiden hankkimista. Tämä oli monesta syystä kestämätöntä ja olisi ruvettava suunnittelemaan toteutusyhteiskuntaa mieluummin kuin hyvinvointiyhteiskuntaa tai tehokasta yhteiskuntaa tai voimakasta yhteiskuntaa. Päämäärän tuli olla, että ihminen pystyi toteuttamaan yhä enemmän omia mahdollisuuksiaan. Näin siis Julian Huxley alustuksessaan.

Mitä ilmastonmuutokseen tulee, uskoi Huxley, että seuraavien noin 5000 vuoden aikana vallitseva lauhkea ilmasto jatkuisi ja muun muassa aiheuttaisi ongelmina jäätiköiden sulamista ja merenpinnan nousua. Myöhemmin palattaisiin taas uuteen jääkauteen.

Myös ihmisen psyykkinen avaruus ja sen kehitys olivat tärkeä huomioon ottamisen ja tutkimuksen kohde. Veljensä Aldousin tavoin Huxley toi varovasti esille niitä mahdollisuuksia, joita tajuntaa laajentavat aineet antoivat ihmiskunnalle. Ihmisenpsyykkisen avaruuden tila ja kasvatus olivat alueita, joilla oli välttämätöntä saavuttaa edistystä.

Suorastaan keskeinen näkökohta tässä biologisesti suuntautuneiden tiedemiesten seurassa oli ihmisen lajinkehitys, evoluutio. Evoluutiohan oli joskus tuottanut nykyisen ihmiseen, mutta olisi ollut perin naiivia ajatella, ettei se enää jatkuisikaan. Millainen olisi tulevaisuuden ihminen biologisesti ja mitkä tekijät siihen vaikuttivat?

Kuten jokainen tuohon aikaan koulua käynyt muistaa, eugeniikalle oli omistettu oma lukunsa biologian oppikirjoissa. Kun tulevaisuutta ajateltiin, eivät vähäisessä roolissa olleet ne huolenaiheet, jotka liittyivät populaatiogenetiikkaan: millainen aines tulisi vuosisatojen ja vuosituhansien mittaan ihmiskunnassa vallitsevaksi? Mikä häviäisi? Julian Huxley oli asiasta hyvin kiinnostunut ja uskoi, että koittaisi vielä aika, jolloin lajin eugeenista parannusta pidettäisiin yhtenä ihmiskunnan tärkeimpänä päämääränä.

Keskeinen lähtökohta symposiumille oli, että ihmiskunta oli nyt astunut uuteen vaiheeseen ja palannut jälleen mitättömyydestä yhdeksi kosmisen evoluutioprosessin keihäänkärjistä. Nykyhetki on vaativa hetki, jona me ensimäistä kertaa voimme nähdä itsemme tuon merkillisen tapahtumakulun pitkässä perspektiivissä… meidän on vältettävä uhkaava tuho ja toisekseen toteutettava uusia mahdollisuuksia pitkässä tulevaisuudessa.

Tässä huippumiesten (naisia ei mukana ollut ainuttakaan) joukossa ei voinut odottaa varsinaista yksimielisyyttä missään asiassa, mutta puheenvuorot ovat sitäkin kiinnostavampia. Niissä lentää joskus mielikuvitus huikeasti kuten silloin, kun muuan keskustelija pohdiskelee, millaisia ihmisiä voitaisiin joskus tulevaisuudessa lähettää hyvin kauas toisille planeetoille. -Ainakin jalattomuudesta olisi suuri etu, sillä jalkoja ei avaruusaluksessa tarvita ja ne kuluttavat paljon energiaa ja vievät turhaa tilaa…

Jonkinlainen konsensus näyttäisi vallitsevan siitä, ettei voida tietää, millaisia ominaisuuksia ihmiskunnalta tulevaisuudessa vaaditaan: suojaako esimerkiksi jokin nykyään tarpeettomalta tai vahingolliselta vaikuttava geeni ihmistä kuitenkin joltakin tulevaisuuden vaaralta. Onko edes oikein pyrkiä hävittämään jotakin taudinaiheuttajaa sukupuuttoon? Itse asiassa se voidaan vain ajaa maan alle kehittämään entistä vaarallisempia muotoja.

Maapallon riittävyydestä ei erään keskustelijan mielestä kannattanut huolehtia, vaikka ihmiskunta lisääntyisi 45 miljardiin tai suuremmaksi, kuten näytti. Moni oli siitä sentään hyvin huolissaan ja uusia, oraalisesti nautittavia ehkäisykeinoja odotettiin suurella innolla. Pillerithän tulivatkin markkinoille parin vuoden kuluttua.

Ihmislajin geneettinen huonontuminen näytti joka tapauksessa olevan nyt selvänä trendinä etenkin lääketieteen kehittymisen, mutta myös yhteiskunnan ominaisuuksien takia. Muuan indikaattori oli alhaisemman ÄO:n omaavien ihmisten suurempi sikiävyys. Ihmiskunta tarvitsi globaalista evoluutiopolitiikkaa, johon kansallinen- talous- ja sosiaalipolitiikka oli sopeutettava, kärjisti Huxley.

Rotua eli siis ihmislajia oli parannettava sen sijaan, että sitä huononnettiin ja merkittävänä keinona tuotiin esille keinohedelmöitys, joka näytti suurelta lupaukselta, kun miehen siittiöitä oli opittu säilyttämään kylmissä lämpötiloissa. Perinnöllisesti huipputasoista geenimateriaalia oli siis ainakin pian saatavissa riittävästi.

Symposiumi ei päättynyt mihinkään yhteiseen manifestiin, vaan sen sijaan keskusteluun eettisistä näkökohdista. Joka tapauksessa se nosti esille ihmiskunnan suuret ongelmat pitkässä perspektiivissä ja päivänpolitiikan yläpuolella.

On kummallista ajatella, että suurta osaa siitä, mitä tuolloin puhuttaisiin, ei nykyään voitaisi arvovaltaisilla forumeilla edes sanoa, saati julkaista. Niin sanottu poliittinen korrektius kahlehtii yhä selvemmin paitsi sananvapautta, myös ajattelua. Tämän kehityssuunnan mahdollisuutta eivät arvoisat huipputiedemiehet tainneet lainkaan tulla ajatelleeksi katsellessaan ihmiskunnan kehitystä uuden aikakauden kynnyksellä…

9 kommenttia:

  1. Pari sanaa puun takaa.

    En tiedä sanoa muuta kuin, että olen saanut muutamista tänne kirjoittamistani kommenteista, jotka koskevat juutalaisia, omantunnontuskia, vaikka tunsin, että yritin seurata totuutta ja oikeutta ja olla niin totuudellinen kuin vain voin olla.


    M

    VastaaPoista
  2. "lajin eugeenista parannusta pidettäisiin yhtenä ihmiskunnan tärkeimpänä päämääränä...suurta osaa siitä, mitä tuolloin puhuttaisiin, ei nykyään voitaisi arvovaltaisilla forumeilla edes sanoa, saati julkaista."

    Sinänsä outoa, että noita voitiin tuolloin niinkin lyhyt aika edellisistä "eugeneettisista" parannusyrityksistä puhua . Olen tähän asti ymmärtänyt, että II maailmansota merkitsi 1900-luvun alussa kaikkialla, esim USA:ssa ja Ruotsissa suositun eugenetiikan katoamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh no eihän tuosta ole noin pitkään kun elisabeth rehn kertoi, että "suomalainen rotu paranee kun siihen sekoittaa neekeriverta" kun tätä uutta vieläkin jatkuvaa eugeniikka ohjelmaa startattiin viimevuosituhannen lopussa ja toisin ajattelijat häädettiin lehdistä(kari ei ole vieläkään vanhentunut) ja muualta pois.

      Hassua, että sitä kutsutaan salaliitoksi kun siitä kuitenkin avoimesti lehdissä puhuttiin, hassu yksityiskohta, että peruste pakkoruotsille oli hyvin tarkkaan se, että suomalaiset voi _palvella_ ruotsinkielisiä niiden omalla kielellä.

      Harmi, että tuskin opettavat historian opettajat tuota mistä tämä maahanmuutto suomessa on saanut alkunsa ja samat tahot sitä edelleen ajaa eikä kukaan ole edes missään vaiheessa kiistänyt tai pyytänyt anteeksi noita rodunjalostuspuheita ja toimia mutta niistä muistuttajat kyllä vaimennetaan ja leimataan.. Luulisi nyt, että tuo pitäisi jokaiselle nuorillekkin opettaa, että haluttiin jalostaa suomalaista rotua ja sen takia kouluissa saadaan nyt kuulla käsitteitä monikulttuurisuus, yhden vertaisuusjne. muutenhan nuo olisvat jääneet neuvostoliittoon, voitaisiin korostaa näitä rodunjalostuksen hyviä puolia ja kertoa, että sen laittoivat alulle suomenruotsalaiset paremman geeniperimän omaavat jotka eivät tarvinneet jalostusta. Noita vanhoja lehtiä on hankala löytää ja kun jostian syystä sensuroivat lähi historiaa jopa ihan täällä koto suomessa kieltävät jopa siitä puhumisen sananvastuun nimissä joka sinänsä on loogista koska neuvostoliitostahan ensimmäiset jalostajat tulivat.

      Poista
  3. Varsin mielenkiintoista, että monet tuossa seminaarissa esiintuodut huolet ovat edelleen ajankohtaisia, jos kohta osa on kadonnut fokuksesta.

    VastaaPoista
  4. Me elämme aikakautta, jossa tulevaisuutta tutkitaan ja pohditaan hyvin paljon. Suurin ongelma tulevaisuudessa on se että se tulee kohdalle sangen hitaasti. Se tulee eteemme sekunti kerrallaan ja päivä kerrallaan. Esimerkiksi kymmenen vuoden päähän annetun ennusteen toteutumista joudutaan odottelemaan kiltisti se kymmenen vuotta eli noin 315 miljoonaa sekuntia. Se on aika paljon kun ottaa huomioon että aikamme kiirettä täynnä olevan keskivertokansalaisen kärsivällisyys loppuu yleensä kymmenessä sekunnissa tietokoneiden kanssa toimittaessa.

    Maailma alkaa olla tärkeimpien keksintöjen suhteen jo valmis paikka, mutta luomistarmoisia ihmisiä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tämä näkyy ajassamme kaikennäköisinä oireiluina ihmisten keskuudessa. Esimerkiksi monet älykkäät ihmiset ohjautuvat olosuhteiden pakosta verkkorikollisuuden piiriin, koska sieltä löytyy vielä tarpeeksi haasteita älykkäille aivoille. Kaikille kun ei riitä haasteeksi sanaristikot.

    Vaikka maailmamme on teknisesti aikalailla valmis paikka, niin ihmislajin kehittymisellä henkisesti on vielä paljon edessä, kun ottaa huomioon mitä esimerkiksi Love Paraden musiikkitapahtumassa Saksassa tapahtui heinäkuussa vuonna 2010. Se onnettomuus osoitti että ihminen on vielä herkästi vauhkoontuva laumaeläin, niin kuin mikä tahansa laumoissa elävä suurnisäkäs, tai ainakin suurin osa ihmisistä on herkästi vauhkoontuvia laumaeläimiä. Henkinen kehitys on ihmislajilla hyvin hidasta ja joskus mennään taaksepäin kuten tässä ajassa tehdään, niin että ei kannata odotella lajimme tulevaisuudelta liikoja ainakaan lyhyellä aikavälillä.

    VastaaPoista
  5. "Niin sanottu poliittinen korrektius kahlehtii yhä selvemmin paitsi sananvapautta, myös ajattelua." Tässä muutama päivä sitten oli Iltalehdessä Sanna Ukkolan kolumni, jossa hän totesi "Poistan aina varmistimen, kun joku sanoo, että sananvapauteen kuuluu myös vastuu." Eipä voi olla muuta kuin samaa mieltä. Yleensä tuo lause, että sananvapauteen kuuluu myös vastuu, tulee sieltä YLE:n, HS:n, MTV:n, Iltalehden, Iltasanomien, kaikkien näiden toimittajien suusta. Itsellään näillä toimittajilla ei ole, kuten ollaan huomattu, mitään vastuuta. Huomiota olen myös kiinnittänyt, kuinka hartaasti ja tietyllä äänenpainolla he tuon lauseen esittävät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin että huudellaan mitä sylki suuhun tuo, niinhän se käypikin somasti! Ei vastuuta mistään, se on sitä persujen sananvapautta. On kyllä aikoihin eletty.

      Poista
    2. Pyytäkää anteeksi.6. lokakuuta 2023 klo 1.20

      Miten joissain maissa voi olla sananvapaus ilman neuvostoliittolaisia vastuulausekkeita? Eikö niissä oikeasti ole sitä kun eihän noissa muissa maissa ole edes persuja? Missä te olette kasvaneet joille vapaus on kirosana? Milloin joku ei persu politiikko joutuu vastuuseen sanomisistaan? Ei koskaan? Ei milloinkaan? Ei tässä maassa? Ei edes poliittiseen vastuuseen(ero ilman palkkio virkaa) vaikka valehtelisi kuinka paljon esim. eduskunnalle ministerinä antaa väärää tietoa tästä onkin jo läjä esimerkkejä.

      Käytännössä pillun pyytäminen on ainoa sana josta voi joutua eroamaan vaikkei se liity millään tavalla eduskunnan toimintaan tai siihen työhön jota siellä pitäisi tehdä.

      Miksi muuten te olette rajoittaneet sananvapautta, mielipiteitä ja harjoittaneet sensuuria niin paljon kuin mahdollista? Jos ajamanne asiat ovat niin helvetin hyviä niin miksi niistä pitää valehdella ja toisinajattelijat vaientaa?

      Ettekö edes häpeä? Eikö hävetä kun televisiostakin tulee elokuvia jotka ennen olisitte sensuroineet heti ja leikelleet koska olettehan te parempina ihmisinä oikeuttettuja päättämään mitä muut katsoo ja lukee tuota olette tehneet kunnes se kävi mahdottomaksi internetin ja eu:n takia muuten tekisitte sitä edelleen. Eikö oikeasti hävetä? Miten selitätte oikeutuksenne siihen toimintaan itsellenne? Ja teitä ei tietenkään saisi tuosta arvostella koska sananvastuu. Täsmälleen samaa "#¤aa eri paketissa ja vähän hienostuneemmin.

      Poista
  6. Eurooppalainen uusi aika saa kulttuurihistoriallisen raamituksensa Spenglerin monumentaalisessa teoksessa, ja itse asiassa hän taisi olla se historisti, joka ensimmäisenä ymmärsi että sellainen historiankirjoitus joka osaisi ennakoida tulevaisuutta voisi ylimalkaan olla mahdollista. Eli hänen silmänsä avautuivat niin että ne näkivät menneisyydestä nykyhetken yli tulevaisuuteen, ja hän sanoi ääneen, että tällainen historiankirjoitus mahdollistuu meille uuden ajan ihmisille nyt ensimmäistä kertaa.

    Ja hän visionäärinä edustikin jotain aivan uutta -- hän raamitti aikalaisajattelun ja ylipäänsä yksilökokemuksen osaksi kunkin kulttuurin kehitystä, osaksi morfologista mallia joka toteutuu kaikkien niin sanotusti suurten kulttuurien elonkaarissa. Hän asetti kunkin kulttuurin pohjaksi alkukuvan, eli eräänlaisen visuaalisen idean, joka sitten erilaisina ilmeneminä toistui kaikissa kulttuurin tuotteissa niin kauan kuin kulttuurin orgaaniset elämänvoivat hedelmää tuottivat. Spenglerin mukaanhan kulttuurit ovat nimenomaan organismeja: ne syntyvät -- nousevat "kuin huuto ihmisen rinnasta" -- kasvavat ja kehittyvät, kokevat huippuhetkensä ja lakastuvat, hiipuvat hiljaa pois.

    Ymmärrän Spengleriä niin, että hänen historiavisionsa jäljittää muutoksen dynamiikkaa juuri niillä ehdoilla jotka eurooppalaisen uuden ajan uudet kognitiiviset ominaisuudet mahdollistivat. Vanha ja keskiaika olivat perustuneet korvan ja kuuloaistin kognitiivisille resursseille -- se oli retoriikan ja grammatikan järkeä -- ja vasta uusi aika toi visuaalisen mieltämisen mallit järkiajattelun perusteiksi. Kartesiolainen paradigma oli osa tätä keskeisten aistiemme työnjaon uudelleenorganisoitumista. Kartesiolainen sunbjekti sitten vangitsi älyn yksilön ominaisuudeksi, ja tämä harha kasvoi sitten sokeuden mittoihin.

    Ja jos tässä käsitellyn symposiumin älyllistä antia asetetaan spengleriläis-mcluhanilaiseen raamitukseen, eikä pitäisi vain todeta, että "huipputiedemiehet" konstruoivat niin ihmisen historian kuin omat ennustuksensa aikalailla harhaiseen raamiin -- nimittäin yksilöön ja yksilön rakenteeseen. Kuitenkaan historiassa vaikuttavat voimat eivät palaudu yksilöön, vaan yksilö on nähtävä aina aikansa tuotteena.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.