tiistai 5. syyskuuta 2023

Suuren nousun aattona

 

Aikansa aattein

 

Jussi Talvi, Isänmaa. Toinen painos. Otava 1960, 278 s.

 

Jussi Talvi oli monessa mielessä aikansa symboli. Hän oli syntynyt vuonna 1920 ja ehti siis jo hieman työelämäänkin, isänsä jälkiä seuraten metallimieheksi jo ennen sotia. Sotiin hän osallistui reservinupseerina ja kirjoitti kokemuksistaan romaanin Ystäviä ja vihollisia, joka ilmestyi vuonna 1954 ( ks. Vihavainen: Haun jussi talvi tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Siitä piti tulla suomalaisten suuri sotaromaani, mutta onneksi tai pahaksi onneksi Väinö Linnan kirja tuli markkinoille samaan aikaan. Olisipa ollut kiinnostavaa nähdä sellainen Suomi, jossa Väinö Linnan sijasta olisi kansalliskirjailijan paikalla komeillut Jussi Talvi. Olisikohan siihen ollut mitään mahdollisuuksia?

Talvi toimi sodan jälkeen myös mainosalalla, mikä oli uutta ja modernia etenkin henkisesti. Toki reklaamia oli tehty meilläkin siitä lähtien kuin kirjapainotekniikka teki sen mahdolliseksi, mutta turhan tavaran myyminen pelkän myymisen vuoksi oli perinteisen käsityksen mukaan moraalitonta. Vielä 1970-luvulla tämä käsitys tuli esille jopa oppikirjoista.

Talvi oli myös lehtimies ja toimi kauan Uusi Maailma-lehden päätoimittajana. Hän oli myös ensimmäisiä julkkisgastronomejamme ja esiintyi herkuttelevana herrana televisiossa.

Kaiken muun ohella Talvi oli tuottelias kirjoittaja, jolta ilmestyi kirja vuodessa. Nyt käsillä oleva teos on itse asiassa trilogian kolmas osa. Valitettavasti en ole lukenut edellisiä, mutta voihan tätä yksinkin tarkastella aikansa kuvana.

Kirjassa eletään pikkukaupungissa, jota vaivaa krooninen työttömyys ja näköalattomuus, kuten koko Suomeakin. Kaupunkin muistuttaa joka tapauksessa kovasti Talven synnyinkaupunkia Raahea ja sinne suunnitellaan suurta terästehdasta -joka sinne muuten juuri vuonna 1960 perustettiin.

Siinä päähenkilö näkee esimerkin sosialismista, koska tehdas rakennetaan etupäässä valtion voimin. Sosialismi tai paremminkin kommunismi on muutenkin kova sana juuri tuohon aikaan, sillä silloin Neuvostoliitto julkistaa valtavan teollistamisohjelman, jonka tarkoituksena on peräti lopettaa niukkuus ja antaa kaikille tarpeidensa mukaan.  Sitä parhaillaan valmistellaan.

Kommunistinen yhteiskunta on oleva valmis vuonna 1980, julistaa Neuvostoliiton kommunistinen puolue komeasti ja koko arvovallallaan vuonna 1961. Silloin on kaikilla oleva kaikkea riittävästi, henkisen ja ruumiillisen työn ja maaseudun ja kaupunkien väliset erot on hävitetty ja kaikki saavat sen mitä tarvitsevat ilman rahaa -sekin on tarpeettomana kadonnut. Sen saman siliän tien ovat hävinneet myös rikollisuus, prostituutio ja muut sosiaaliset ongelmat.

Tässä romaanissa ei tuota aikanaan niin kuuluisaa ohjelmaa käsitellä, mutta sen sijaan kyllä puhutaan kommunismista paljonkin. Päähenkilö kannattaa sitä, vaikka onkin isänmaallinen eikä missään tapauksessa toivo maansa joutuvan vieraan vallan alaiseksi.

Kommunismi on kuitenkin sellainen ideologia, joka sodan jälkeisessä tyhjyydessä kykenee antamaan elämälle tarkoituksen. Etenkin nuoriso on nimittäin henkisesti aivan tuuliajolla. Sankarin pojalla on kyllä moottoripyörä ja nahkatakki ja pimukin. Hän on tyypillinen jannu, jolla ei ole mitään näköaloja tai aatteita. kuten ei monella muullakaan, ei edes ylioppilasnuorisolla.

Nuoret kävivät ekokuvissa, jotka olivat täynnä murhaa, kuolemaa ja seksuaalista väkivaltaa (siis vuonna 1960!). Lyöntejä, alastomuutta, kovuutta. Kaunein elämys oli siinä maailmassa oli kuolla nuorena, sankaruutta oli sodassa, rakkaudessa ja rikoksissa. Illuusiotonta sankaruutta. Se oli nyt tämän nuorison osa, työttömyyskin näytti ikuiselta.

Sankari itse, tuon jannun isä on sen sijaan hyvin lahjakas ja aktiivinen ja on koko ikänsä ollut innostunut aatteista. Sodan aikana sellainen aate oli kansallissosialismi, jota toteutettiin Saksassa ja joka sai nuoren miehen lähtemään vapaaehtoiseksi SS-mieheksi.

Hän oli uskonut natsismiin. Kansallissosialistinen työväenliike oli luvannut uuden maailman. Uuden loistavan maailman. Hän oli tempautunut sen mukaan, sillä aluksi se oli luonut suurta: poistanut jättiläistyöttömyyden. Hän oli ollut valmis kuolemaan. Tuo retki itään… millaista hurmiota se olikaan ollut!... Kuinka tulevaisuus olikaan ollut silloin hänen!... Ja sitten oli tullut kansallissosialismin tappio. Tyhjyys. Pettymys. Kurjuus.

Nyt päähenkilö uskoi kommunismiin. Hän tunsi kyllä, että itsenäinen pienviljelijäkin pellollaan oli kuin kuningas verrattuna työläiseen, mutta kun maa teollistuisi, lisääntyisi myös työläisten toimeentulo ja heidän maailmastaan tulisi jotakin muuta. Maanviljelys takasi kyllä leivän, mutta teollisuus toisi vielä voitakin leivän molemmin puolin! Silloin työläiselläkin olisi isänmaa.

Työläinen oli todella isänmaansa ansainnut. Kansalaissodassa heitä oli murhattu tutkimatta ja painettu alas, mutta talvisodassa työläinen oli silti osoittanut uskollisuutensa isänmaalle ja vielä sen jälkeen jatkosodassakin. Eikö nyt olisi työnantajan aika maksaa työmiehelle reilusti, kulkee jokseenkin naiivi ajatus. Mutta usko siihen, että teollistamalla maa voidaan kymmenessä vuodessa viedä hyvinvointiin, on realistinen ja jopa profeetallinen.

Sankarin usko väkivaltaan on hänen heikko kohtansa. Itse asiassa hän vihaa ja pelkää sitä, mutta kannattaa silti, sillä kommunismin oppien mukaan se on välttämätöntä.

Tuo oppi väkivallasta periytyy jollakin tavalla hänen pojalleen, joka sitten tekee hirmuteon, sitä itse asiassa tarkoittamattakaan. Se johtaa kuitenkin selvyyteen siitä, että ihmiset voivat ja että heidän pitää muuttua ja että muuttua voidaan vain yksilöinä. Luvattu ja toivottu uusi ihminen ei voi olla pelkkä yhteiskunnan tuote.

Illuusionsa menettänyt päähenkilö tekee itsemurhan, mutta ajatus siitä, että työläisen on myös saatava osansa isänmaasta, elää. Terästehdaskin rakennetaan. Siitä elintasosta, jonka kirjoittaja itse herkuttelevana herrana sai kokea 1970-luvulta lähtien, hän sentään tuskin osasi uneksia vielä tätä kirjaa kirjoittaessaan.

 

22 kommenttia:

  1. "Hän oli uskonut natsismiin. Kansallissosialistinen työväenliike oli luvannut uuden maailman. Uuden loistavan maailman. Hän oli tempautunut sen mukaan, sillä aluksi se oli luonut suurta: poistanut jättiläistyöttömyyden. Hän oli ollut valmis kuolemaan. Tuo retki itään… millaista hurmiota se olikaan ollut!... Kuinka tulevaisuus olikaan ollut silloin hänen!... Ja sitten oli tullut kansallissosialismin tappio. Tyhjyys. Pettymys. Kurjuus.

    Nyt päähenkilö uskoi kommunismiin. "

    Mitenhän tyypillistä ajalleen tällainen henkinen kuperkeikka oli? Jotenkin voisin kuvitella, että entiset kansallissosialistit ja SS-miehet suuntasivat entisisyydestään pukahtamatta tarmonsa jälleenrakennukseen - ellei sitten alkoholiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muuan Hitler totesi jo 20-luvulla, että kommunistista saa natsin, mutta sosialidemokraatista ei koskaan. Sama toimii tietenkin myös toisinpäin. Natsituomari Roland Fleischer opiskeli Neuvostoliitossa, mutta muutti sitten Saksaan ja sai näkyvän paikan Kolmannen valtakunnan terrorikoneistossa. Youtubesta löytyy...

      Poista
  2. Jannu oli muuten lopettanut lukemisenkin ja katseli vain kuvia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hänhän oli selvästi aikaansa edellä: muut nuoret pääsivät tuohon vasta 2000-luvulla.

      Poista
  3. "Sankarin pojalla on kyllä moottoripyörä ja nahkatakki ja pimukin. Hän on tyypillinen jannu, jolla ei ole mitään näköaloja tai aatteita."

    Tulee mieleen Helsingin ns lättähatut.

    VastaaPoista
  4. Minullakin oli 50-luvun lopulla nahkarotsi, koska se oli kätevä ja veljillä ,moottoripyörät, joihin en juuri koskenut, koska haisivat ja pörisivät. Natseihin törmäsimme vain Korkeajännityslehdessä, mutta kommunisteja oli vähän joka puolella. Ei kuitenkaan perhetuttuina, koska lahtari-isälle kommunisti ja rosvo olivat synonyymeja.
    Jussi Talveen törmäsin sitten 60-luvun alussa Pasilan studioilla. Taisi olla Erkki-Mikael, jonka kanssa hän teki Herkuttelevia herroja. Kadehtittavan tyylikkäitä herroja nuoren pojan klopin mielestä.

    VastaaPoista
  5. Mutta kyllä kommunismi istuu eräissä henkilöissä kuin paska junttilan tuvan seinällä. Kun nyt siinä hallituksen lausumassa esitetään natsisymbolien kieltämistä, mutta myös kommunistien symbolien kieltämistä. YLE:n jälkiviisaissa tämä ajatus ei oikein istunut kommunisti Ville Blåfeldille, joka yritti kovasti vääntää asian niin, ettei se kommunistinen aate kohdistunut mihinkään tiettyyn etniseen ihmisryhmään, oli vaan aate muiden aatteiden joukossa ja näin ollen nämä symbolit ovat paremmin laillisia. Unohtiko, että kommunismin aatteen nimissä on kuollut moninkertainen määrä ihmisiä, kuin kansallissosialismin nimissä, mitenkään natseja puolustelematta. Jokaisessa kommunistien hallitsemassa maassa on vastustajat poistettu vangitsemalla, näännyttämällä tai sitten suoraan teloittamalla. Jostain syystä tämä ei muuta mitään oikean kommunistin aivokopassa, kyllä se niin syvällä se aate istuu.. Odotellen kovasti minkälaisen vastalauseen Li Andersson antaa näin heille rakkaiden symbolien kieltämisestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama pisti silmään tuossa Blåfeldtin selittelyssä. Ajatus on tuo vanha, että kommunismin aate on oikeasti kaunis ja jalo, mutta "sen nimissä" pahat ihmiset ovat tehneet pahojaan. Eli se ei ole ollut oikeaa kommunismia.
      Ajatella, että vielä nykyisellä tiedollakaan aatteen sokaisema nuori mies ei pysty näkemään sitä tosiseikkaa, että missä ja milloin tahansa kommunismi saa vallan, siellä alkaa toisinajattelijoiden vaino ja likvidointi, ja on kieroutunut helvetti valloillaan.
      Nämä ovat toisaalta kyllä niin nuoria lapsia, että Neuvostoliitto, DDR, tai itä-blokki ei voi synnyttää mitään oikeita tai itse koettuja muistikuvia. Mutta onhan Pohjois-Korea, Kuuba, Venezuela, Zimbabve, ja Afrikassa muitakin, joissa lkommunismin ihanuus on näytillä. Mutta ei mene perille.

      Poista
    2. Kyse on poliittisesta uskonnosta. Monet uskovaisuuden tuntomerkit täyttyvät, halu olla oikeassa, saattaa kadotukseen väärin ajattelijat ym.

      Myös alttius henkiselle ja muulle korruptiolle tuo mieleen uskonnolliEn hihhuloinnin.

      Hihhuli luo itselleen jumalan ja tekee siitä oman kuvansa itsekkyydessään.

      Suuret aatteet ovat käteviä koska niistä voi luoda juuri niin harhaisen maailmankuvan kuin vain haluaa ja osaa.

      "Tiede" voidaan manipuloida muistuttamaan tätä maailmankuvaa ja koska "tiede" todistaa katsomuksen olevan oikea, se on oltava oikea.

      Itsekkyys luo mahdollisuudet toteuttaa seuraava aatteen nimissä tehty hirmuteko ja palkinto on hetken kestävä onnen tunne kun on voinut olla mukana jossakin suuressa.

      Tällaisessa uskomusjärjestelmässä kenestä tahansa voi tulla vihollinen tai liittolainen.

      Tarvitsee vain odottaa "ison veljen" kehotusta oitää kahta jalkaa parempana kuin entisiä neljiä jalkoja.


      .

      Poista
    3. Niin kommunismissa vainot kohdistuivat tiettyyn yhteiskuntaluokkaan (kapitalistit, kulakit, papit, entiset valkoupseerit). Jostain kumman syystä syrjintäkiellot eivät käsitä yhteiskuntaluokkaa.

      Poista
    4. Ei taidettu luokkaa kysellä kun kazakkeja eliminoitiin isolla kädellä kommunistien toimesta. Ja olihan Saksassakin rindersteak natseja (nuttu ruskea, sisältä punainen).
      -Franklin

      Poista
    5. Työ puhutte vuosikymmeniä vanhasta Suomesta.
      Neuvostoliitto kaatui ja teoriassa kommunismi sen mukana.
      Valtion tehtävähän olisi pitää huolta heikommista. (Miten tuo määritellään taas on asia erikseen).
      Katolliselle kirkolle taas on ongelmallista jos valtio pitäisi huolta heikommista, naisista ja lapsista, kun heitä taas pääsisi "sivistämään". (Teknisesti siirtolaiset tulee ja sivistää toisia siirtolaisia, suomalaisia siinä sivussa sitten pompotellaan, enempi linkittyy talouteen tai siihen uskomiseen).
      Kun taas syntyvyys sakkaa, heidän mukaan muutenkin länsimaissa.
      Jos tähän vielä ottaa, Amerikan ja heidän näkemyksen taloudesta, kristinuskosta joka on hyvin sidottu dollariin ja identiteetti politikointiin, ymmärtää mahdollisesti mistä tuo ajattelun hegemonia tulee. Hyvin kätevää taas herännäiskristillisille kotimaassa, missä keskitytään taas kertomaan päihteiden vaaroista ja kuinka avioliitto on vain miehen ja naisen jne. (Homot eivät toivomalla häviä, eikä se ole sairaus. Beuvoirin kirjassa oli maininta kolmannesta sukupuolesta jolla tarkoitettiin homoja. Nämä monitulkintaiset määritelmät vaikuttaisivat linkittyvät enemmänkin liberaaliin kaupankäyntiin jossa nähtävästi ihmisten ajattelu on se millä käydään mahdollisesti "kauppaa", mutta oletettavasti kyse on sukupolven puhekielen hallinnoinnista. Pelkkä ajattelu itsessään saa kumminkaan ketään muokkaamaan omaa kehoaan toivomalla toiseksi, joku koulutettu henkilö sen leikkaa jos leikkaa.)
      Lapset pitää joka tapauksessa oli lähtökohdat mitkä hyvänsä pistää kouluun, eteenkin nykyisessä yhteiskunnassa. Se sitten on kukin oma asia mitä tuolla koulutuksellaan tekee, osallistuuko yhteiskunnan kehittämiseen jne. vai moraalisaarnaa nuoremmille?

      Poista
    6. Tajunnanvirtaa tippaleipämetodilla.

      Poista
    7. Siltähän tuo perustelematon "kommentisi" kieltämättä vaikuttaa.

      Poista
    8. Alkava dementia taitaa vaivata, kun en pysty yhdistelemään johdonmukaisesti noin vapaata assiointia.

      Poista
    9. Siis assosiointia.

      Poista
    10. Siis assosiointia.

      Poista
  6. Minulle Jussi Talvi tuli tutuksi kutakuinkin 60 v sitten, kun ymmärtäväinen tätini, joka oli koulukeittäjä ja entinen lotta, lahjoitti pinkoittain Uusi Maailma -lehteä, jonka päätoimittaja Talvi oli. Lehdessä julkaistiin paljon sotilasjuttuja, Walleniusta yms. Niinpä minulle kävi niin, että luin ensin Talven Ystäviä ja vihollisia ja sitten vasta Tuntemattoman, eikä noin 12-vuotias osannut oikein sanoa kumpi parempi. Tuntematon imi rajummin, lumosi, mutta Talven kirja tuntui menevän syvemmälle, syyllisyyteen, sodan raadollisuuteen. Noihin aikoihin, 1960-luvun alkupuolella meillä Ikaalisissakin ajan sana oli "maaltapako", mentiin etelään ja Ruotsiin, kunnanjohtojakkara kiersi kuin viestikapula, yhteiskoulu poti opettajapulaa ja reputtaneita riitti. Meidänkin pientilan tuotto ja höyty kutistui kuin pyy maailmanlopun edellä, eräänkin sateisen syksyn jälkeen (ihan kuin nyt, olisiko ollut 1963?) kotirukiin jyvä oli niin köyhä ja märkä, että uutisleipä oli ihan linttaa, tarttui kitalakeen kun söi nieleskellen. Jossain vaiheessa elämän kello vain kääntyi, yhteiskunta kasvoi ja eteni, kehitysalue-etuudet toivat teollisuutta tännekin, minäkin ehdin sitten 1970-luvun alkupuoliskolla mukaan tähän peliin. Sitäkin kesti vain aikansa, ja nyt oikeastaan koko 2000-luku ollaan eletty alaslaskun hulisevaa menoa, nyt taivaat ovat näillä alueilla synkät, eletään takaperinkävelyn kohtalonomaista aikaa. Näyttää vakavasti, että tämän menon huipentaa "hyvinvointialueiden" tulo, se vie viimeisenkin toivon kylistä ja pitäjistä. Niin moni kiroo nyt: Kiitos, poliitikot!

    VastaaPoista
  7. Asiasta toiseen.

    Tämän illan A-studion keskustelussa rasismista SDP:n edustaja lausui: "Anteeksipyynnön pitää olla aitoa." Tämä herätti heti Stalinin lauseen, että Isänmaata pitää rakastaa oikealla tavalla. Toisin saoen, molempien lauseiden logiikalla on leveä pyrstö ja samaa logiikkaa voi käyttää tilanteessa kuin tilanteessa eli mikään ei kelpaa.

    Vieläkin ihmeellisempäää on se, että mainittu rasismihysteria on ilmestynyt kuin salama keskellä kirkasta päivää, ikään kuin vasta nyt Suomeen alkoi tulla lukuisia maahanmuuttajia. Koska tämä ei ole aitoa, niin voidaan olettaa, että jokin syyhy alkoi vaivaamaan joitakin keskellä kirkasta päivää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minulle taastuli mieleen, että lähinnä joku inkvisiittori ai salaisen poliisin mies kellarissaan pystyy selvittämään anteeksipyynnön "aitouden". Jäljet pelottavat...

      Poista
    2. Espanjalainen inkvisitio iskee yllättäen ja kuin miljoona volttia

      Poista
    3. Taitavat ne inkvisiittorit löytyä täältä, Vihavaisen koirapillin kutsumina.

      Poista

Kirjoita nimellä.